Terugblik zomerwerk in en rondom Nijmegen

Nieuws

Gepubliceerd op 10 augustus 2021

Terwijl Nederland vakantie viert, werkten diverse aannemers in opdracht van ProRail op verschillende locaties in en rondom Nijmegen aan het spoor. Zo werkte aannemer Swietelsky negen dagen en nachten aan de spoorbaan, overwegen, wissels en bovenleiding in Nijmegen, Wijchen en Lent. Een grootschalige operatie met een geslaagd eindresultaat. Maandag 9 augustus reden de treinen weer. Een terugblik in foto’s.

Conditie op peil houden

Over een traject van ruim 700 meter vanaf station Nijmegen richting Mook werkten zo’n zestig medewerkers per dag met grote en kleine machines om de klus te klaren. Er zijn onder andere zeven nieuwe wissels geplaatst, circa 1700 nieuwe dwarsliggers in het werk gebracht, er is circa 7500 meter nieuwe rails gelegd en circa 4300 ton nieuwe ballast verwerkt. Een klus van deze omvang is eens in de tientallen jaren noodzakelijk om het spoor in goede conditie te houden voor een veilige en betrouwbare treinrit.

  • Vanaf station Nijmegen (ter hoogte van de Campusbaan bij het ROC terrein) richting Mook is circa 700 meter spoorbaan uitgegraven en zijn oude sporen en wissels vervangen door nieuwe en is nieuw ballastgrind ingebracht
    Vanaf station Nijmegen (ter hoogte van de Campusbaan bij het ROC terrein) richting Mook is circa 700 meter spoorbaan uitgegraven en zijn oude sporen en wissels vervangen door nieuwe en is nieuw ballastgrind ingebracht
  • Ter hoogte van de Campusbaan wordt nieuwe spoorballast uit het depot aan de Panovenlaan aangevoerd voor gebruik in de spoorbaan
    Ter hoogte van de Campusbaan wordt nieuwe spoorballast uit het depot aan de Panovenlaan aangevoerd voor gebruik in de spoorbaan
  • Vanaf de Panovenlaan takelt Swietelsky nieuwe spoor- en wisseldelen met een 450 tons zware telekraan op treinen die de nieuwe spooronderdelen naar de spoorlocatie transporteren
    Vanaf de Panovenlaan takelt Swietelsky nieuwe spoor- en wisseldelen met een 450 tons zware telekraan op treinen die de nieuwe spooronderdelen naar de spoorlocatie transporteren
  • Delen van het spoor zijn met treinen vanaf de werklocatie naar de Panovenlaan getransporteerd en worden per vrachtwagen afgevoerd naar Arnhem voor verdere verwerking
    Delen van het spoor zijn met treinen vanaf de werklocatie naar de Panovenlaan getransporteerd en worden per vrachtwagen afgevoerd naar Arnhem voor verdere verwerking
  • Een zogenaamde ‘Kirow-kraan’ hijst spoor- en wisseldelen vanaf wagons en transporteert deze naar de nieuwe locatie
    Een zogenaamde ‘Kirow-kraan’ hijst spoor- en wisseldelen vanaf wagons en transporteert deze naar de nieuwe locatie

Tijdelijke depotlocatie

Om het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren en om het centrum van Nijmegen te ontlasten, had de aannemer afspraken gemaakt met de gemeente over het gebruik van een terrein gedeelte aan de Panovenlaan. Delen van wissels werden hier met een mobiele telescoopkraan van 450 ton op treinen geladen. Ook gebruikte de aannemer het terrein als tijdelijke overslaglocatie van schoon en oud ballastgrind.

Op het spooremplacement in Nijmegen zijn in totaal negen wissels ingebracht. Twee vrijgekomen wissels zijn na revisie in het werk hergebruikt, wel zo duurzaam. Er is niet alleen spoor vernieuwd, maar ook verdwenen. Op het oude stationsemplacement zijn twee oude spooraansluitingen verwijderd en ter hoogte van Wolfskuil wordt vanaf 9 augustus gestart met het verwijderen van de opstelsporen van het voormalige goederenemplacement. Dit werk duurt nog tot en met 17 oktober.

Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving.

Maarten Teunissen bouwmanager bij ProRail

Gigaklus

Maarten Teunissen, bouwmanager bij ProRail, was met vele collega’s van aannemer Swietelsky veel op het werk buiten te vinden. “Er is gigantisch veel werk verzet in deze negen dagen. Dit soort klussen vraagt veel van de mensen die er aan werken, maar ook van de omgeving. Zeker in stedelijk gebied in de zomerperiode. Nu werkten we op sommige plekken dag en nacht met grote machines.

Buiten zitten met mooi weer en slapen met het raam open is dan soms lastig. Dat is erg vervelend, maar we kunnen dit soort klussen helaas niet zonder hinder uitvoeren. Gelukkig duurt het nu nog tientallen jaren voordat we hier terugkomen voor dit soort grootschalige werkzaamheden.”

Uitdaging

Gido van Wijck, projectleider bij Swietelsky, kijkt met een goed gevoel terug op de uitgevoerde werkzaamheden en met name naar de samenwerking tussen de collega’s van de verschillende disciplines.

“De grootste uitdaging in de voorbereiding op de uit te voeren werkzaamheden is de afstemming van werkzaamheden tussen de disciplines spoor en baan, kabels en leidingen, bovenleiding en seinwezen. Er kan immers niet aan een stuk spoor worden gewerkt door bijvoorbeeld de afdeling bovenleiding als er nog geen spoorbaan is aangebracht. Dat de in de voorbereiding bedachte logistieke puzzel in de uitvoering zeer soepel is verlopen, ook in relatie tot de omgeving, stemt tot grote tevredenheid”, aldus van Wijck.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers