Tunnel van 1.750 ton op zijn plek geschoven

Hoe schuif je een tunnelconstructie van maar liefst 1.750 ton onder het spoor door? Aannemer Heijmans gebruikte hier afgelopen weekend onder andere twee hydraulische cilinders voor. De tunnel is voor een nieuwe spooronderdoorgang die ProRail en Heijmans bouwen in Voorhout. Bekijk de foto’s van de spectaculaire operatie.

Spoor weer terugbouwen

De tunnel is de afgelopen maanden ten westen van het spoor ‘voorgebouwd' en stond klaar op een schuifbaan. We hebben eerst het spoor weggehaald op de plek van de tunnel, om vervolgens de kolos onder het spoor te duwen. Daarna bouwden we het spoor weer terug zodat de trein er vanaf dinsdag 2 juni weer overheen kan rijden.

Wateroverlast

Tijdens de operatie hadden de bouwers veel last van grondwater. Deze complicatie leidde ertoe dat het werk aanzienlijk langer heeft geduurd. Er was echter voldoende tijd om dit te kunnen doen binnen de treinvrije periode.

Veilig het spoor kruisen

ProRail bouwt de nieuwe ondergang in opdracht van de gemeente Teylingen, als onderdeel van de nieuwe Noordelijke Randweg Voorhout. Met de nieuwe onderdoorgang kunnen autoverkeer, fietsers en voetgangers het spoor straks veilig kruisen. Medio 2021 kan de randweg naar verwachting open. Kijk voor meer informatie over de Randweg op de projectsite van de gemeente Teylingen. 

Gevolgen voor het treinverkeer

Vanwege de landelijke maatregelen rond het coronavirus geldt: reis alleen als het echt noodzakelijk is. De trein is even geen uitje. Dit geldt dus ook voor de bussen die in plaats van treinen rijden tijdens deze werkzaamheden aan het spoor. Ga goed voorbereid op reis en plan je reis kort voor vertrek.

Gepubliceerd op