Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail en de aannemers hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt om de blusvoorzieningen conform de gestelde eisen op de Rotterdamse havenemplacementen Europoort, Botlek, Pernis, Maasvlakte West / West-West en Waalhaven Zuid te realiseren. Op vier van de vijf emplacementen zijn de vóór 1 januari 2023 geplande werkzaamheden afgerond. Hierdoor kan het rangeren van gevaarlijke stoffen op deze emplacementen doorgaan.
Aannemers Swietelsky (Botlek en Europoort), BAM (Waalhaven Zuid) en Dura Vermeer (Maasvlakte West/West-West en Pernis) hebben deze werkzaamheden uitgevoerd. In opdracht van ProRail werkt Dura Vermeer de komende weken nog door aan de blusvoorzieningen op emplacement Pernis. In die periode rangeren hier geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen. Dit betreft ongeveer zeventig goederentreinen per week. Deze proberen wij zo goed mogelijk om te leiden.
Op de emplacementen Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid zijn, naast de definitieve blusvoorzieningen, enkele tijdelijke voorzieningen aangelegd. Zo blijft op Waalhaven Zuid de blustrein rijden. Hierdoor kunnen we een spoor langs de oostzijde ook gegarandeerd van bluswater voorzien.
Op Maasvlakte Zuid maakt ProRail tijdelijk gebruik van brandkranen op het terrein van ECT. Met deze tijdelijke voorzieningen is de veiligheid geborgd. Deze voorzieningen hebben geen invloed op de logistieke functies. Ook belemmeren ze niet het rijden en rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen. Per 1 januari 2023 wordt emplacement Waalhaven Zuid weer volledig opengesteld. Daar gold sinds april 2021 een beperking voor het behandelen van gevaarlijke stoffen op zes van de vijftig sporen.
Na 1 januari 2023 worden de tijdelijke voorzieningen op Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid vervangen door de aanleg van de laatste definitieve blusvoorzieningen. Eind tweede kwartaal 2023 dienen deze gereed te zijn. Naast de blusvoorzieningen wordt de komende maanden ook hard gewerkt om andere werkzaamheden af te ronden. Denk aan de plaatsing van definitieve hekken, lichtmasten, poorten en de definitieve calamiteitenwegen.
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werkt ProRail hard aan een duurzaam en innovatief spoorgoederenvervoer.
8 juli 2022
25 april 2022
23 februari 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.