Tussenstand aanpak blusvoorzieningen Rotterdamse haven

Nieuws

31 december 2022

ProRail en de aannemers hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt om de blusvoorzieningen conform de gestelde eisen op de Rotterdamse havenemplacementen Europoort, Botlek, Pernis, Maasvlakte West / West-West en Waalhaven Zuid te realiseren. Op vier van de vijf emplacementen zijn de vóór 1 januari 2023 geplande werkzaamheden afgerond. Hierdoor kan het rangeren van gevaarlijke stoffen op deze emplacementen doorgaan.

Het werk gaat door

Aannemers Swietelsky (Botlek en Europoort), BAM (Waalhaven Zuid) en Dura Vermeer (Maasvlakte West/West-West en Pernis) hebben deze werkzaamheden uitgevoerd. In opdracht van ProRail werkt Dura Vermeer de komende weken nog door aan de blusvoorzieningen op emplacement Pernis. In die periode rangeren hier geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen. Dit betreft ongeveer zeventig goederentreinen per week. Deze proberen wij zo goed mogelijk om te leiden.

De blustrein van ProRail
De blustrein van ProRail

Tijdelijke voorzieningen 

Op de emplacementen Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid zijn, naast de definitieve blusvoorzieningen, enkele tijdelijke voorzieningen aangelegd. Zo blijft op Waalhaven Zuid de blustrein rijden. Hierdoor kunnen we een spoor langs de oostzijde ook gegarandeerd van bluswater voorzien. 

Op Maasvlakte Zuid maakt ProRail tijdelijk gebruik van brandkranen op het terrein van ECT. Met deze tijdelijke voorzieningen is de veiligheid geborgd. Deze voorzieningen hebben geen invloed op de logistieke functies. Ook belemmeren ze niet het rijden en rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen. Per 1 januari 2023 wordt emplacement Waalhaven Zuid weer volledig opengesteld. Daar gold sinds april 2021 een beperking voor het behandelen van gevaarlijke stoffen op zes van de vijftig sporen.

Laatste definitieve blusvoorzieningen   

Na 1 januari 2023 worden de tijdelijke voorzieningen op Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid vervangen door de aanleg van de laatste definitieve blusvoorzieningen. Eind tweede kwartaal 2023 dienen deze gereed te zijn. Naast de blusvoorzieningen wordt de komende maanden ook hard gewerkt om andere werkzaamheden af te ronden. Denk aan de plaatsing van definitieve hekken, lichtmasten, poorten en de definitieve calamiteitenwegen.   

Goederenvervoer

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werkt ProRail hard aan een duurzaam en innovatief spoorgoederenvervoer.

Lees meer Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers