Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail heeft twaalf bedrijven geselecteerd om als partner deel te nemen aan de ontwikkeling van duurzame geluidsschermen. ProRail werkt in dit innovatieproject samen met Rijkswaterstaat. Samen gaan we kijken welke innovaties mogelijk zijn om de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen te verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen.
Na de onderzoeksfase en het testen van prototypes komt er een praktijkopstelling op de projectlocatie InnovA58 van Rijkswaterstaat. Deze ligt langs de snelweg bij parkeerplaats Kloosters A58 in Oirschot. Het doel is om uiterlijk in 2024 de eerste duurzame geluidsschermen toe te passen binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).
De komende jaren worden veel geluidsschermen aangelegd langs spoor- en snelwegen in het kader van het MJPG. ProRail plaatst langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 44 kilometer aan schermen met een gemiddelde hoogte van 3,5 meter.
Het materiaal en transport voor deze geluidsschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 88 kiloton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 4400 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.
Kees Larooij, programmamanager MJPG vanuit ProRail, ziet het plaatsen van geluidsschermen als kans om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van ProRail. “We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren. We zien breed kansen, in keuze van materialen maar ook in het gebruik van milieuvriendelijkere machines. We verwachten dat het MJPG hierdoor veel duurzamer uitgevoerd kan worden.”
Rijkswaterstaat en ProRail willen grote stappen zetten richting de duurzaamheidsambities voor 2030 om klimaatneutraal en circulair te bouwen en zien het innovatiepartnerschap als een grote kans om die stappen te maken. De twaalf geselecteerde bedrijven gaan de businesscase van het project nu uitwerken en stellen een testplan op.
Uiteindelijk kunnen acht partijen dit jaar hun prototype testen op de innovatiestrook van het project InnovA58 van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden welke innovaties geschikt zijn voor toepassing. Hierdoor kunnen ProRail en Rijkswaterstaat in de aanbesteding van geluidsschermen de duurzaamheidsambities nog scherper stellen, en zullen de geluidsschermen in MJPG duurzamer worden.
We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren.
InnovA58 is een omvangrijk project van Rijkswaterstaat dat bestaat uit drie onderdelen: de wegverbreding Sint-Annabosch–Galder, de verbreding van twee naar drie rijstroken in het traject Eindhoven–Tilburg en experimenten met innovatieve, duurzame werkwijzen en producten voor de wegenbouw bij de parkeerplaats en tankstation Kloosters aan de A58 bij Oirschot.
19 juli 2023
7 juli 2023
31 mei 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.