Twaalf bedrijven partner in project duurzame geluidsschermen

Nieuws

Gepubliceerd op 1 februari 2022

ProRail heeft twaalf bedrijven geselecteerd om als partner deel te nemen aan de ontwikkeling van duurzame geluidsschermen. ProRail werkt in dit innovatieproject samen met Rijkswaterstaat. Samen gaan we kijken welke innovaties mogelijk zijn om de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen te verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen.

Praktijkopstelling

Na de onderzoeksfase en het testen van prototypes komt er een praktijkopstelling op de projectlocatie InnovA58 van Rijkswaterstaat. Deze ligt langs de snelweg bij parkeerplaats Kloosters A58 in Oirschot. Het doel is om uiterlijk in 2024 de eerste duurzame geluidsschermen toe te passen binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).

Grote CO2-voetafdruk

De komende jaren worden veel geluidsschermen aangelegd langs spoor- en snelwegen in het kader van het MJPG. ProRail plaatst langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 44 kilometer aan schermen met een gemiddelde hoogte van 3,5 meter.

Het materiaal en transport voor deze geluidschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 88 kiloton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 4400 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.

  • Geluidsschermen langs het spoor
  • Een voorbeeld van een inzending voor duurzame geluidsschermen
  • Nog een voorbeeld van zo'n geluidsscherm

Slimme innovaties

Kees Larooij, programmamanager MJPG vanuit ProRail, ziet het plaatsen van geluidschermen als kans om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van ProRail. “We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren. We zien breed kansen, in keuze van materialen maar ook in het gebruik van milieuvriendelijkere machines. We verwachten dat het MJPG hierdoor veel duurzamer uitgevoerd kan worden.”

Grote stappen mogelijk maken

Rijkswaterstaat en ProRail willen grote stappen zetten richting de duurzaamheidsambities voor 2030 om klimaatneutraal en circulair te bouwen en zien het innovatiepartnerschap als een grote kans om die stappen te maken. De twaalf geselecteerde bedrijven gaan de businesscase van het project nu uitwerken en stellen een testplan op.

Uiteindelijk kunnen acht partijen dit jaar hun prototype testen op de innovatiestrook van het project InnovA58 van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden welke innovaties geschikt zijn voor toepassing. Hierdoor kunnen ProRail en Rijkswaterstaat in de aanbesteding van geluidsschermen de duurzaamheidsambities nog scherper stellen, en zullen de geluidschermen in MJPG duurzamer worden.

We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren.

Kees Larooij programmamanager bij ProRail

InnovA58

InnovA58 is een omvangrijk project van Rijkswaterstaat dat bestaat uit drie onderdelen: de wegverbreding Sint-Annabosch–Galder, de verbreding van twee naar drie rijstroken in het traject Eindhoven–Tilburg en experimenten met innovatieve, duurzame werkwijzen en producten voor de wegenbouw bij de parkeerplaats en tankstation Kloosters aan de A58 bij Oirschot. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers