Liftvernieuwing op stations loopt uit

Nieuws

Gepubliceerd op 24 november 2021

De vernieuwing van de liften op stations De Vink (twee liften) en Rotterdam Lombardijen (vier liften) loopt vertraging op. Dit komt door een opeenstapeling van ontwerpuitdagingen, langere productie- en levertijden van de benodigde materialen en een tekort aan gespecialiseerde mensen. ProRail treft in samenwerking met liftleverancier KONE en aannemer Hegeman Bouw & Infra aanvullende maatregelen om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken.

Vertraging

De liften op de stations worden vervangen omdat de levensduur bijna ten einde is. De lift naar de sporen 1 en 2 op station De Vink zou begin december klaar moeten zijn. Dit wordt nu eind april 2022. Om de overlast te beperken is afgesproken dat de tweede lift naar de sporen 3 en 4 pas gesloopt wordt als de lift naar de sporen 1 en 2 weer in dienst is. Zo is er tijdens de werkzaamheden steeds één lift wel beschikbaar. De liften op station Lombardijen zijn eind mei 2022 klaar in plaats van maart 2022.

Langere levertijden

Door de coronacrisis is de levertijd van liftonderdelen in sommige gevallen sterk toegenomen. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om de werkzaamheden zo vlot mogelijk te laten verlopen. We bestellen materialen zo vroeg mogelijk en houden oude liften zo lang mogelijk in dienst, tot het moment dat we ze gaan vervangen. In sommige gevallen kan dit toch zorgen voor vertraging.

Meer over nieuwe liften

Alternatieve reismogelijkheden

“We vinden het echt heel vervelend dat we niet volgens planning de liften kunnen vervangen”, zegt projectmanager Sonja Sanders van ProRail. “We begrijpen heel goed hoeveel overlast dit geeft voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift om de perrons te bereiken. We zetten dan ook allerlei communicatiemiddelen in, zodat deze groep reizigers niet voor verrassingen komt te staan.”

“We informeren belangengroepen, op de betreffende en naastgelegen stations hangen posters met een telefoonnummer erop dat reizigers 24/7 kunnen bellen voor hulp en in de NS-reizigersapp staan de stations als tijdelijk ontoegankelijk gemeld. Voor mensen die structureel gedupeerd zijn door de uitloop van de werkzaamheden zoeken we, samen, een maatwerkoplossing.”

Ben je afhankelijk van de liften? Bereid dan de reis goed voor. Dat voorkomt extra reistijd.

Sonja Sanders projectmanager bij ProRail

Bereid je reis voor

Toch kan het alsnog voorkomen dat sommige reizigers er pas op het station achter komen dat de liften niet werken. Sonja: “We zijn in overleg met ondernemers op de stations om te kijken of zij reizigers die geen gebruik kunnen maken van de trap, kunnen helpen. Door het wachten op de treinvervangende taxi te veraangenamen met een kop koffie bijvoorbeeld.”

Voor mensen die afhankelijk zijn van de lift om op de perrons te komen, heeft Sonja een belangrijke tip: “Bereid je reis voor. Check of u de bestemming ook te bereiken is per tram, bus of metro. Of bestel vooraf een taxi via de NS Klantenservice via telefoonnummer 030–2357822Deze staat dan op de afgesproken tijd voor je klaar om jou naar het eerstvolgende toegankelijke station te brengen. Dat voorkomt extra reistijd.”  

Raadpleeg reisplanner

46 stations, 88 liften

De komende jaren vernieuwt ProRail op 46 stations in totaal 88 liften die aan het eind van hun levensduur zijn. Eerder zijn twaalf nieuwe liften succesvol en op tijd opgeleverd op de stations Voorburg, Winsum, Maastricht Randwijck, Maastricht, Den Bosch Oost, Zaltbommel en Lelystad.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers