Uitstel onderhoud en gebrekkige inspectie oorzaak ontsporing Groningen

Nieuws

Gepubliceerd op 7 juni 2022

De ontsporing van een Arriva-reizigerstrein op 27 juni 2021 op station Groningen kwam door een combinatie van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht op de staat van het spoor. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport dat ProRail naar aanleiding van het incident heeft laten opstellen. Bij de ontsporing was gelukkig alleen sprake van materiële schade, inzittenden konden de trein veilig verlaten. Wel ondervonden veel reizigers geruime tijd hinder door de noodzakelijke herstelwerkzaamheden.

Uitgesteld onderhoud  

ProRail is eindverantwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid van het Nederlandse spoor. We onderzoeken veiligheidsincidenten om vervolgens verbeteringen door te voeren. Uit het eindrapport ‘Ontsporing te Groningen 27 juni 2021’ blijkt onder meer dat onderhoud van het spoor waarop de trein ontspoorde lang is uitgesteld.

Ondertussen voerden ProRail en de aannemer onvoldoende inspecties uit om te zien of het spoor nog veilig berijdbaar was. Ook liet de aannemer na om extra onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan het verouderde spoor.

Lees het onderzoeksrapport

Verbeterprogramma 

ProRail heeft een verbeterprogramma ‘Aantoonbaar Veilige Berijdbaarheid’ (AVB) opgezet om deze oorzaken aan te pakken. Dit programma ziet erop toe dat we de uitvoering van en controle op onderhoudscontracten met onze aannemers verbeteren en dat we meer gaan meten om de staat van het spoor beter in de gaten te houden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de uitvoering van het programma. 

Het programma AVB is mede ingegeven door andere onderzoeken die we in 2021 lieten uitvoeren naar veiligheidsincidenten of naar situaties waarbij veel treinhinder ontstond. Dit gebeurde onder meer doordat we ongepland stukken spoor buiten dienst moesten stellen na constatering van gebreken aan het spoor. Dit speelde niet alleen in Groningen, maar bijvoorbeeld ook na de ontsporing van een goederentrein bij Terneuzen en op stukken spoor op de MerwedeLingelijn en tussen Geldermalsen en Tiel.

Spoedonderhoud

Onderzoek toont aan dat veel van de situaties waarbij spoedonderhoud leidde tot treinhinder, samenhangen met het niet tijdig onderhouden en vervangen van dwarsliggers (de balken tussen de sporen) en van klemmen die de spoorstaven vastmaken aan de dwarsliggers (bevestigingsmiddelen). ProRail heeft de onderdelen op sporen waar dit speelde versneld laten inspecteren en waar nodig met spoed laten repareren of vervangen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers