Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 21 maart 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:15 uur
Bijna zestig treinen krijgen binnenkort een systeem voor wiel-rail-conditionering om het geluid te verminderen. Het systeem brengt een vette substantie aan tussen de rails en de wielen van de trein. Een trein met dit systeem piept en snerpt minder als de trein door een bocht rijdt. Systeemspecialist Sharon van ProRail legt uit hoe dit werkt.
Veel mensen hebben een hekel aan het geluid van treinen die door een bocht rijden, het zogenaamde booggeluid. Wiel-rail-conditionering zorgt ervoor dat dit geluid vermindert. ProRail en Strukton hebben het systeem tussen 2011 en 2014 getest op twee Connexxiontreinen op de Valleilijn, vijf Veolia-treinen in het zuiden van het land en acht NS-treinen die door het hele land rijden. Deze tests waren succesvol. Nu krijgen 58 NS-treinen zo’n systeem voor wiel-rail-conditionering. We zijn hiermee een voorloper in Europa, onze Europese collega’s volgen dit project dan ook op de voet. Wiel-rail-conditionering zorgt trouwens niet alleen voor minder geluid, maar leidt ook tot minder slijtage en aanhechting van vuil.
Kijk voor meer innovaties en video’s op op werkenbijprorail.nl.
Naast wiel-rail-conditionering neemt ProRail ook andere maatregelen tegen geluidshinder.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.