Vlieg mee over de Demkaspoorbrug

De afgelopen twee weken werkte ProRail samen met aannemer Strukton aan groot onderhoud op de oude Demkaspoorbrug. Bouwmanager Huub Steggehuis neemt je mee en vertelt over de werkzaamheden op dit bijzondere ‘kunstwerk’.

Op bezoek bij de Demkaspoorbrug in Utrecht

Iconische brug 

In de spoorwereld noemen we tunnels, viaducten en spoorbruggen ook wel ‘kunstwerken’, omdat ze door mensenhanden gemaakt zijn. Maar de oude Demkaspoorbrug is ook om andere redenen een waar kunstwerk te noemen. Ze stamt uit 1966 en is een van de laatste bruggen in Nederland waarbij het ijzer door middel van klinknagels aan elkaar zit. De brug over het Amsterdam-Rijnkanaal is daarmee een icoon voor de omgeving.  

Spoor kreeg het flink te verduren 

De spoorstaven op de Demkabrug liggen in een elastische gietmassa van een rubber- en kurkachtige substantie. Deze is bedoeld om de impact van trillingen op de brug zo klein mogelijk te houden, want op het druk bereden traject Utrecht-Amsterdam krijgt het spoor het flink te verduren. Zowel de spoorstaven als de gietmassa waren na zestien jaar dan ook aan vervanging toe. Bekijk hoe dat in zijn werk ging in de video. 

Zomerwerk

Het werk aan de Demkaspoorbrug is niet het enige waar ProRail momenteel mee bezig is. We werken deze zomervakantie op veel locaties aan spoor en stations. Met dit tijdige en preventieve onderhoud voorkomen we storingen én maken we het spoor klaar voor meer treinverkeer in de toekomst.

Gepubliceerd op