Vrijdag laatste auto over overweg Driebergen-Zeist

ProRail en BAM werken de komende weken keihard aan de spoor- en stationsvernieuwing in Driebergen-Zeist. Vrijdagavond 10 augustus gaat de laatste auto over de drukke overweg naast het station. De overweg in de Hoofdstraat wordt dan definitief gesloten. Het einde van een tijdperk en daarmee een historisch moment voor Driebergen-Zeist.

Grote stap voor stationsgebied Driebergen-Zeist

In de nacht van vrijdag 10 op zaterdag 11 augustus beginnen ProRail en BAM aan ruim twee weken durende werkzaamheden in het stationsgebied en op het spoor. In 16 dagen tijd wordt in Driebergen-Zeist gewerkt aan het verwijderen van oude en het opbouwen van nieuwe sporen.  Er wordt 50 kilometer aan nieuwe kabels gelegd. Perrons worden afgebroken en opgebouwd. Dagelijks zijn gemiddels 250 mensen aan het werk. Tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en Utrecht Centraal en Rhenen rijden van zaterdag 11 augustus tot maandag 27 augustus bussen in plaats van treinen. Check de Reisplanner van NS.

Inschuiven spoordek

In de nacht van zondag op maandag wordt een nieuw spoordek ingeschoven van 140 meter lang. Het spoordek weegt 3300 ton en beweegt over een afstand van 170 meter met een snelheid van 15 meter per uur. Het spoordek vormt het dak van de nieuwe twee-baans verkeerstunnel onder het spoor door. Die tunnel wordt op 29 augustus voor het verkeer geopend. Dus niet meer voor de overweg wachten, waardoor een veilige situatie wordt gecreëerd. Immers: de beste overweg is geen overweg.

Al veel werk verzet

Inmiddels heeft Driebergen-Zeist al een nieuw busstation en een nieuwe parkeergarage. Er is 130.000 m3 grond afgevoerd om ruimte te maken voor de verkeerstunnel en het nieuwe station. Er zijn 773 damwanden ingetrild. Er is 22.000 m3 beton gestort. Na de werkzaamheden in augustus 2018 beginnen we met de bouw van de tweede verkeerstunnel en het nieuwe spoor aan de andere kant. 

Complete metamorfose

In maart 2017 zijn ProRail en BAM begonnen aan de metamorfose van stationsgebied Driebergen-Zeist. Het uit 1962 stammende station wordt volledig vernieuwd tot een compact OV-knooppunt. In de nieuwe situatie (2021) loopt het stationsplein onder de sporen door. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen. Een prachtig station in een schitterende omgeving, geschikt voor een toekomst met meer treinverkeer.

Samenwerkende partijen

ProRail, BAM en Arcadis werken aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist.

Gepubliceerd op