We vernieuwen Amsterdam Centraal

Nieuws

Gepubliceerd op 27 januari 2021

ProRail kan aan de slag om station Amsterdam Centraal en het spoor eromheen grondig te vernieuwen. Hierdoor kunnen er vanaf 2030 meer treinen rijden en kunnen meer reizigers van het station gebruik maken. Het officiële plan voor deze verbouwing — het tracébesluit — is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant, waardoor we in de tweede helft van 2021 echt van start kunnen.

Monumentaal

Het monumentale station Amsterdam Centraal stamt uit 1889 en is een van de drukst bezochte stations in Nederland. Voordat het door de coronacrisis rustiger werd, maakten gemiddeld dagelijks 200.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om te zorgen dat er ruimte is voor al deze reizigers moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag. 

Bekijk: In deze video vertellen we wat we gaan doen op en rond Amsterdam Centraal

Meer ruimte

Dat doen we onder meer door het aantal opgangen naar de perrons uit te breiden, de Oosttunnel te verbreden én door de huidige perrons te verbreden en te verlengen. Bij de Oostertoegang gaan we in totaal vijf bruggen vervangen. Bij de Transformatorweg passen we de toegang naar het opstelterrein Westhaven aan. Bij de Dijksgracht komt een vrije kruising, waardoor treinen elkaar zonder te wachten kunnen passeren.

Meer treinen

We halen wissels weg, vernieuwen sporen en plaatsen extra seinen. Dit doen we zodat meer treinen kort achter elkaar het station binnen kunnen rijden. Reizigers moeten elke tien minuten een trein kunnen nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte.

Reizigersgroei

Door ruimte te maken voor meer reizigers maken we het ook mogelijk dat er op de lijnen Alkmaar-Amsterdam, Amsterdam-Utrecht-Eindhoven en Schiphol-Amsterdam elke tien minuten een intercity kan gaan rijden, en elke tien minuten een sprinter. Deze frequentieverhoging is niet alleen nodig om de verwachte reizigersgroei op te vangen, maar maakt het openbaar vervoer ook een aantrekkelijker alternatief voor de reiziger. Zo verbinden we de regio aan Amsterdam, en Amsterdam met de rest van Nederland.

Komende jaren

We hebben de plannen samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met de gemeente Amsterdam gemaakt. We starten tweede helft 2021 al met de voorbereidende werkzaamheden. Vanaf 2024 gaan het station en het spoor echt op de schop. Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op en rond station Amsterdam Centraal naar bovenstaande video, die we vorig jaar over onze plannen maakten. 

Het is belangrijk dat we Amsterdam Centraal klaarmaken voor de toekomst, zowel het spoor als het station.

Stientje van Veldhoven staatsecretaris Infrastructuur en Waterstaat

Terugkeer reizigers

Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat, reageert: “Het is belangrijk dat we Amsterdam Centraal klaarmaken voor de toekomst, zowel het spoor als het station. Nu is het misschien rustig op Amsterdam CS, maar de reizigers zullen terugkomen na de pandemie. De verwachting is zelfs dat er meer mensen gebruik willen maken van het station dan voor de crisis. Dankzij deze aanpassingen gaat de reiziger er echt op vooruit en staat de trein elke tien minuten klaar.”

Beter spoor

“Nu is het er rustig, maar normaal gesproken pakken op Amsterdam Centraal dagelijks 200.000 reizigers de trein. Dat aantal zal ook na de coronacrisis weer toenemen,” zegt John Voppen, CEO van ProRail. “Amsterdam groeit, net als de steden in de regio. Dat zorgt ervoor dat op Amsterdam Centraal binnen nu en tien jaar 275.000 reizigers de trein zullen pakken. Door wissels weg te halen, en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden.”

Doorstroom

ProRail-regiodirecteur Harro Homan: “We pakken niet alleen het spoor aan, maar ook het station. Door de trappen te verbreden en perrons breder en langer te maken, geven wij reizigers de ruimte. Hiermee zorgen we ook dat reizigers zich soepel door het station kunnen blijven voortbewegen en de doorstroom goed blijft. Zo verbinden we steden als Alkmaar, Hoorn, en Castricum nog beter met Amsterdam, en Amsterdam nog beter met de regio.”

De procedure is nog niet helemaal afgerond. Wil je precies weten hoe dat zit? Lees dan hier meer.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers