Wekenlang nachtwerk aan het spoor bij Tiel
Nieuws
Onlangs constateerde een inspecteur van ProRail dat een van de twee sporen niet meer aan de veiligheidsnorm voldoet. Om die reden mogen er geen treinen over dit spoor rijden. Door in de nacht te werken, beperken we hinder voor reizigers. Overdag rijden er nu wel minder treinen dan gebruikelijk doordat maar een van de twee sporen beschikbaar is.
Update | 15-12-2021
Strukton heeft na 11 nachten de dwarsliggers vervangen en daarmee de werkzaamheden afgerond. Vanaf 15 december zullen de treinen weer volgens de normale dienstregeling rijden.
Update | 01-12-2021
Alle bouten zijn inmiddels aangedraaid en daarmee hebben we ook de analysefase afgerond. Het overzicht van de dwarsliggers die we gaan vervangen is bij de aannemer Strukton bekend. De aannemer start in de nacht van 4 december met deze werkzaamheden. Wij werken er hard aan het herstel en verwachten dat de werkzaamheden in de ochtend van 15 december zijn afgerond.
Bericht | 18-11-2021
Het gaat om zes kilometer spoor, waarop een deel van de dwarsliggers moet worden vervangen. Dat zijn houten dwarsliggers die onze inspecteur heeft afgekeurd omdat bouten niet meer goed vastzitten. Dat komt doordat het hout te zacht is geworden. Spoorwerkers gaan ter controle alle tachtigduizend bouten opnieuw aandraaien om te kijken of ze goed vastzitten. We weten dan precies welke dwarsliggers we moeten vervangen.
Volledige vernieuwing van dit spoor staat gepland voor 2023. Dan stappen we ook over van houten dwarsliggers, naar dwarsliggers van beton. We hebben ervoor gekozen niet nu al over te gaan op vernieuwing van het gehele spoor omdat dit veel omvangrijkere werkzaamheden betreft en de reiziger dan nog langer met vertragingen te maken heeft.
Nachtwerk
ProRail heeft ervoor gekozen het herstelwerk in de nachten te laten uitvoeren, omdat de treinen dan overdag zo veel mogelijk kunnen blijven rijden. ‘s Nachts rijden over dit traject geen treinen, dus kunnen de spoorwerkers veilig werken.
Inspecties
Het spoor wordt continu gemonitord en geïnspecteerd door ProRail, in samenwerking met onze onderhoudsaannemers. Dat is een enorme klus, aangezien we in Nederland zevenduizend kilometer spoor hebben. Onze normen en onderhoudsacties zijn erop gericht om het spoor veilig te houden. Soms zijn er normoverschrijdingen doordat het spoor sneller slijt dan verwacht. Dan grijpen we in om onveiligheid te voorkomen, zoals tussen Tiel en Geldermalsen.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Nieuwe fundering voor monumentale overkapping Dordrecht
8 augustus 2024
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
31 mei 2024