Werken aan een huzarenstukje op de Botlekbrug

ProRail is samen met Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15 bezig met een huzarenstukje op de Botlekbrug in Rotterdam. Deze gigantische hefbrug is van cruciaal belang voor het Rotterdamse havengebied. Scheepvaart, vracht- en personenverkeer zijn afhankelijk van de brug. En ondertussen bouwen wij er een spooraansluiting op; de winkel blijft open.

Het is bouwen met uitdagingen, waarbij we keer op keer voor nieuwe puzzels komen te staan. Sporen en bruggen vormen altijd een ingewikkelde combinatie. Zeker als de brug ook nog moet kunnen openen. De maximaal toegestane afwijkingen in het spoor en bovenleiding om treinen te kunnen blijven rijden zijn uiterst klein. Het gaat letterlijk om millimeters.

Grootste van Europa

Bij de Botlekbrug ligt dat nog moeilijker. Het is de grootste hefbrug van Europa. Een brug met cruciale belangen voor scheepvaart, personenvervoer (voetgangers, fietsers en auto’s), vrachtverkeer én straks dus ook spoorgoederenvervoer.

Veilig

Al deze partijen moeten veilig en snel over de brug heen en onder de brug door kunnen. Dat vergt heel veel verschillende veiligheidssystemen die op elkaar moeten worden aangesloten; een technische uitdaging van jewelste, waar nog heel veel aan moet worden gerekend.

Pijpleidingen

Ook in de grond bevinden zich nog de nodige uitdagingen. Zo ligt het Botlekgebied bezaaid met pijpleidingen waardoor brandbare en gevaarlijke stoffen worden geleid, zodat die niet meer over weg, water of spoor hoeven te worden getransporteerd. Dat is mooi en veilig, maar vraagt ook hier weer een oplossing op maat, aangezien er loodzware goederentreinen overheen moeten gaan rijden.

Puimsteen

Extra complicerende factor is de Botlekspoortunnel, die – jawel hoor – exact onder de opgang ligt die we aan het bouwen zijn voor de Botlekbrugsporen. Om te zorgen dat de druk op leidingen en tunnel niet te groot wordt, hebben engineers maanden nagedacht en gerekend aan de juiste manier om die aansluiting te maken. De keuze is uiteindelijk gevallen op het ophogen van het talud met ultralicht, vulkanisch puimsteen (Yalibims).

Rails op de brug

In december beginnen we met het leggen van rails op de brugopgangen en de bovenleiding op de brug. Om de overlast zo veel mogelijk te beperken, beginnen we aan het oostelijk hefdeel van de brug. Die blijft dan dicht voor scheepvaartverkeer, dat dan langs de westkant kan varen. Kort daarna wisselen we van brugdeel en volgt de andere kant.

Planning

Volgens planning nemen we de sporen op de Botlekbrug medio 2019 in gebruik. Voor die tijd worden nog uitgebreide tests uitgevoerd om kinderziektes zo veel mogelijk uit te bannen. Helemaal te voorkomen zijn die helaas niet, maar we doen ons uiterste best.

Gepubliceerd op