Werkzaamheden klaar: treinen rijden weer bij Heerhugowaard

Nieuws

18 december 2023

Er is meer dan vier kilometer spoor vernieuwd, een spoor weggehaald, aan perrons gewerkt en aan de bovenleiding gesleuteld. Negen dagen achter elkaar werk. En vanaf vanmorgen reden de treinen weer van en naar Heerhugowaard. “Een megaklus op beperkte ruimte, maar het is gelukt”, zegt bouwmanager Marcel Martens.

Meer ruimte

Station Heerhugowaard bestaat sinds vanmorgen uit twee sporen. Dit waren er drie. We doen dit om verschillende redenen, vertelt Marcel. “Spoor 3 was in de dienstregeling niet meer nodig, maar wel aan vervanging toe. Door het spoor weg te halen is er op het perron ruimte om een extra wachtruimte te maken voor de reizigers. De vrijgekomen ruimte helpt straks bij het afhandelen van het treinverkeer als we bij De Vaandel een rangeerterrein gaan aanleggen. Én we hebben een minder breed spoordek bij de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent.”

De afgelopen week zijn wissels en spoor weggehaald, bovenleiding aangepast, seinen herplaatst en zijn de IT-systemen van de verkeersleiding geüpdatet naar de nieuwe situatie.

  • Wissels en spoor bij Heerhugowaard zijn weggehaald
    Wissels en spoor bij Heerhugowaard zijn weggehaald
  • We zetten meteen een nieuwe wachtruimte en bankjes neer op station Heerhugowaard
    We zetten meteen een nieuwe wachtruimte en bankjes neer op station Heerhugowaard
  • Ook de bovenleiding werd aangepast
    Ook de bovenleiding werd aangepast
  • Spoor 3 werd verwijderd
    Spoor 3 werd verwijderd

Perrons aangepakt

Op de perrons stond verouderd meubilair. “Tijdens deze klus zetten we meteen mooie nieuwe wachtruimtes en bankjes neer. Dat geeft meteen een hele andere uitstraling”, vertelt Marcel, die zelf ook vaak gebruik maakt van het station. “Het is fijn dat reizigers daar sinds vandaag gebruik van maken. We deelden vanmorgen chocolaatjes uit om reizigers te bedanken voor hun geduld de afgelopen week.”

Meer werkzaamheden

Niet alleen in Heerhugowaard werd gewerkt. Ook tussen Heerhugowaard en Alkmaar zijn grote klussen geklaard. Er is aan weerskanten van het spoor nieuw schouwpad aangelegd, 22 kilometer aan spoorstaven (spoorrails) gelegd en aan vier spoorwegovergangen gewerkt. Ook heeft de NHK Brug in Alkmaar nieuwe brugovergangen gekregen en zijn aanpassingen aan de bovenleiding uitgevoerd. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat het spoor weer jaren mee kan. Tot slot is bij station Obdam gewerkt aan de perrons. We plannen veel werk tegelijkertijd zodat er minder hinder is voor treinreizigers of verladers.

Op naar de spooronderdoorgang

De klussen in Heerhugowaard zijn nog niet helemaal klaar. Marcel: “De komende tijd ronden we het werk aan het station af. Zo worden de definitieve trappen en leuningen nog geplaatst. En dan beginnen we in de tweede helft van 2024 met de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent. Een belangrijk project, waar we afgelopen week een eerste stap naar hebben gezet met het weghalen van spoor 3. Zo grijpt alles in elkaar. Het is gaaf om alles te zien samenvallen nu.”

Onderdoorgang en spooraanpassing

De komende jaren worden aanpassingen gedaan aan het spoor in Heerhugowaard. Zo maakt de spoorwegovergang in de Zuidtangent plaats voor een spooronderdoorgang. Ook doen we aanpassingen aan het station omdat spoor 3 verdwijnt. Hiermee verbetert de doorstroming op de weg én het spoor en maken we ruimte voor meer treinverkeer.

Lees meer over de onderdoorgang en spooraanpassing bij Heerhugowaard Lees meer over de onderdoorgang en spooraanpassing bij Heerhugowaard

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers