Zeven weken geen treinen van en naar Groningen in 2025

Nieuws

12 juli 2023

Vorig jaar werd bekend dat de geplande treinvrije periode van 2023 twee jaar opschuift naar 2025. Toen beloofden we in de zomer van 2023 meer duidelijkheid over de precieze data van deze werkzaamheden. De data van deze buitendienststelling zijn nu bekend; in de periode van 17 mei tot 7 juli 2025 rijden er geen treinen van en naar station Groningen.

Klus op een postzegel

Er wordt al jaren gewerkt om station Groningen klaar te maken voor de toekomst. Al die tijd blijft de dienstregeling van de treinen zo veel mogelijk intact. Een deel van het werk aan de sporen en het station kan alleen gebeuren als er geen treinen rijden. Dat is vooral werk dat wordt gedaan aan de sporen of werkzaamheden waarvoor sporen tijdelijk moeten worden verwijderd. Na deze werkzaamheden nemen we het station en de reizigerspassage in gebruik.

Tijdens de 51-daagse buitendienststelling gaat onder meer het volgende gebeuren:

  • Doorkoppelen van regionale lijnen
  • Bouwen en afbouwen van perrons
  • Verleggen en vernieuwen van sporen
  • Verwijderen, vervangen en verplaatsen van wissels
  • Het op de juiste plek rijden van het spoorkruisende deel van de busonderdoorgang
  • Verwijderen van de blauwe brug
Er wordt veel werk verzet op en rond station Groningen
Er wordt veel werk verzet op en rond station Groningen

Dag en nacht door

Tijdens de buitendienststelling gebeurt er veel werk op een relatief klein stukje grond. Er wordt dag en nacht doorgewerkt om al het werk binnen de daarvoor beschikbare tijd af te ronden. Een periode zonder treinen van deze omvang is een militaire operatie en wordt tot op het kwartier gepland. De omvang, de aard en de volgordelijkheid van de werkzaamheden maken dat er 51 dagen nodig zijn om het werk te verzetten.

Niet alles gebeurt tegelijkertijd en de buitendienststelling is opgeknipt. Aan de oostzijde, in de richting van en naar Zwolle, rijden er 51 dagen geen treinen. Aan de westzijde, dus de treinen in de richting van Leeuwarden, rijden binnen die 51 dagen voor een periode van 21 dagen geen treinen. Dit werk zorgt voor overlast voor zowel de bewoners in de buurt als reizigers die graag met de trein willen. Het is nu nog te vroeg om te kunnen aangeven wat deze werkzaamheden precies voor hen betekenen.

Voordat het zo ver is

Dit betekent ook dat er nu nog twee jaar de tijd is om de buitendienststelling voor te bereiden en het station verder af te bouwen. Deze twee jaar worden de voorbereidingen getroffen voor de busonderdoorgang, worden de bouwkuipen verder afgebouwd, krijgt ook het buschauffeursverblijf steeds meer vorm en maakt aannemer Strukton een begin aan de afbouw van de reizigerspassage. Afbouw betekent dat alles onder de grond wordt ingericht, van lift en roltrap tot tegel en lamp.

Zodra de werkzaamheden zijn afgerond, is het nieuwe station in gebruik. Maar het project is nog niet klaar. Een groot deel van het werk is af en het treinstation kan voor het grootste deel open. De busonderdoorgang moet na de buitendienststelling nog worden afgebouwd, omdat de noordelijke toerit nog moet worden gebouwd. Het project is volgens de huidige planning in de zomer van 2026 klaar. Dat is ook het moment dat de gemeente start met de gebiedsontwikkeling aan de noord- en zuidzijde van het station.

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers