Zomerwerkzaamheden in Zwolle, gevolgen voor treinverkeer

De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is in volle gang. Vanaf station Zwolle tot en met station Herfte werken we hard aan de spoorverdubbeling en de dive-under. Er is een aantal weekenden in en na de zomerperiode waarin de werkzaamheden gevolgen hebben voor het treinverkeer.

Werkzaamheden in de zomerperiode

In en na de zomerperiode rijden er op een aantal momenten bussen in plaats van treinen richting Meppel/Dalfsen/Heino/Olst. Dan voeren we voorbereidende werkzaamheden uit voor de spoorverdubbeling. Ook werken we aan de bovenleidingen. 

Om werk aan de bovenleiding veilig uit te kunnen voeren, is treinverkeer niet mogelijk. Raadpleeg daarom voor vertrek de reisplanner. We werken op de volgende momenten:

  • Van zaterdag 4 juli tot en met dinsdag 7 juli 05:00 uur.
  • Van vrijdag 31 juli tot en met dinsdag 4 augustus 05:00 uur.
  • Van vrijdag 21 augustus tot en met dinsdag 25 augustus 05:00 uur.

Spoorverdubbeling en dive-under bij Herfte

We verdubbelen de bestaande twee sporen richting de spoorsplitsing bij Herfte. Dat doen we om het toenemende treinverkeer aan te kunnen. We bouwen hier ook een dive-under van circa 600 meter. Zo hebben de treinen richting Meppel en Emmen straks elk hun eigen spoor. De dive-under begint al vorm te krijgen, het dak ligt op de tunnel. In de zomerperiode werken we aan het spoortraject tussen de Deventerstraatweg en de Marsweg.

 

Viaducten en Bruggen

Omdat we de sporen tussen Zwolle en Herfte verdubbelen, moeten ook alle viaducten en bruggen worden aangepast (Hortensiastraat, Marsweg, Almelose Kanaal (Nieuwe Wetering), Ceintuurbaan en de Zalnese Wetering). 
Hier zijn we volop mee bezig. Benieuwd? Neem een kijkje in de fotogalerij. De fietstunnel bij de Hortensiastraat is inmiddels toegankelijk voor fietsers. 

 

Rangeerterrein bij Windesheim in gebruik

Het nieuwe opstelterrein ter hoogte van Hogeschool Windesheim in Zwolle op 15 juni 2020 in gebruik genomen. Vanaf eind 2018 werd er ruim anderhalf jaar aan gewerkt. 
Dat het een megaklus was bevestigen de getallen: kilometers nieuwe strakke sporen en bovenleidingdraden, honderden nieuwe bovenleidingsportalen, duizenden nieuwe dwarsliggers en duizenden tonnen nieuw ballastgrind. Bekijk hier  de dronebeelden!

 
Gepubliceerd op