Grondige aanpak voor behoud monumentale spoorbrug Onnen

ProRail voert sinds afgelopen mei een grondige revisie uit aan de historische en monumentale spoorbrug bij Onnen, vlak onder de stad Groningen. Het doel is de brug in ere te herstellen.

Monumentale brug

Om de brug in oude staat te herstellen, bleken meer werkzaamheden nodig dan we aanvankelijk dachten. Vanwege de monumentale status van de spoorbrug is monumentenzorg bij de renovatie betrokken. Ter voorbereiding van het herstel voerden we een kleurenonderzoek uit. Naast het opknappen van de stalen constructie van de brug, pakken we ook het houten voetpad aan beide zijden van het wegdek aan.

Voorbereidingen

Voordat we de brug schilderen stralen we alle oude verflagen van de brugconstructie. Hierdoor gaat ook de roest eraf. Door de steigers in te pakken met een speciale folie beschermen we de werkzaamheden tegen ongewenste invloeden van het weer. Daarnaast zorgen we ervoor dat we het stof dat vrijkomt opvangen. Door een afzuiginstallatie en door de gesloten constructie voorkomen we dat verfresten in het milieu terecht komen.  

Werk tot eind 2020

Als de oude verflaag is verwijderd, komt de oorspronkelijke kleur er in drie lagen weer op. Veel werk, waar de aannemer nog tot eind van dit jaar mee bezig is. Het overgrote deel van het werk gebeurt overdag, maar tot eind november werken we ook enkele nachten door. Volgende week (17 tot 23 augustus) is de brug voor al het verkeer gestremd. Dan bouwen we de steigers op en treffen we andere werkvoorbereidingen. Daarna is de brug weer toegankelijk voor fietsers en voetgangers, maar tot het eind van het jaar blijft de brug afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. 

Historie spoorbrug Onnen

De bijzonderheden van de historische spoorbrug Onnen zijn beschreven door Stichting Industrieel Erfgoed Noord-Nederland. Zij schrijven bijvoorbeeld dat tussen 1916 en 1920 een groot rangeerterrein bij Onnen, ten zuiden van de stad Groningen, werd aangelegd. Ten gunste van de bereikbaarheid van de omliggende plaatsen Onnen, Glimmen en Haren werd in 1920 de grote stalen spoorwegviaduct over het rangeerterrein gebouwd. Meer bijzonderheden over de brug op hun website

 

 

Gepubliceerd op