Vervanging sporen en wissels op Kijfhoek

ProRail gaat de komende maanden hard aan het werk op het grootste spoorgoederenterrein van Nederland: Kijfhoek. Te beginnen van donderdag 1 tot maandag 5 augustus.
Een trein met ketelwagens bij ondergaande zon. Foto: Freek van Arkel
Foto: Freek van Arkel

Spoorwerk

Aannemer Swietelsky vernieuwt zestien wissels, vervangt één kilometer spoor, pleegt onderhoud aan 39 bovenleidingsportalen en past een overweg aan. Het spoorwerk zal geen invloed hebben op treinreizigers. Goederenvervoerders kunnen nog wel gebruikmaken van delen van het emplacement tijdens de werkzaamheden.

Goederenemplacement

Het werk op zich is voor ProRail-begrippen niet uitzonderlijk. De locatie is dat wél. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Incidenten

De gemoederen rond Kijfhoek liepen in de zomer van 2018 op nadat zich in korte tijd verschillende incidenten voordeden. Daarbij kwamen mensenlevens van spoormedewerkers in gevaar. Inmiddels heeft ProRail een verbeterprogramma opgezet om de veiligheid voor medewerkers op Kijfhoek te verbeteren. De samenwerking van ProRail met onder meer vervoerders, aannemers, gemeente, omgevingsdienst en veiligheidsregio's staat daarbij centraal. Eerder dit jaar publiceerde ProRail een onafhankelijk onderzoek naar de toedracht van de incidenten op Kijfhoek en naar manieren om de veiligheid op het terrein te verbeteren.

Gepubliceerd op