Update: ProRail onderhoudt met spoed wissels op Kijfhoek

Dinsdag 26-5: Wissels weer in bedrijf

Dinsdag 26 mei om 15:00 uur zijn drie belangrijke wissels op goederenemplacement Kijfhoek weer in bedrijf genomen na spoedherstel. Als gevolg van het spoedherstel ondervonden goederenvervoerders veel hinder. Die hinder is nu zo goed als opgelost. Bekijk de foto's van het werk hieronder.

Het werk aan de drie wissels vergde een grote krachtsinspanning van de aannemer, die mens en materiaal in zeer korte tijd bij elkaar moest krijgen. Het ging daarbij om specialistisch laswerk dat maar een hand vol mensen in Nederland kan doen. Het was ook nog eens veel werk, dat de lassers en spoorwerkers in korte tijd moesten uitvoeren.

Nog niet helemaal klaar

De meeste hinder is nu weggenomen, maar we zijn nog niet klaar. ProRail heeft een plan gemaakt voor het herstel van de overige wissels, die minder belangrijk zijn voor de treinbewegingen op Kijfhoek. Deze wissels laten wij de komende weken herstellen. 5 juni zijn wij daarmee klaar. Vervoerders hebben minimale hinder van het niet in gebruik zijn van deze wissels en van het herstel dat wij laten doen. 

Update zondag 24-5: herstel wissels Kijfhoek maandag en dinsdag

ProRail laat drie belangrijke wissels op Kijfhoek herstellen op maandag 25 mei en dinsdag 26 mei. Dit gebeurt in overleg met vervoerders. Deze wissels zijn als alles goed gaat dinsdag 15:00 uur weer in gebruik. Daarmee is de hinder voor goederenvervoerders op Kijfhoek voor het grootste deel weggenomen.

Het is een enorme opgave om dit werk binnen een week voor elkaar te krijgen. Daarvoor zijn lassers uit het hele land gezocht. Dat is gelukt. Wij zijn de aannemer zeer dankbaar voor zijn flexibiliteit en inspanning.

28 lassen / 24 uur

Om de wissels weer te mogen gebruiken moeten we binnen 24 uur 28 lijm- en thermietlassen leggen. Dat is enorm veel werk. Vooral thermietlassen is bovendien een zeer ingewikkeld proces, waar gespecialiseerde lassers voor nodig zijn.

Voor de overige wissels op Kijfhoek die nog moeten worden hersteld, wordt maandag een plan gepresenteerd. Het herstel van deze wissels is minder urgent, omdat deze wissels minder belangrijk zijn voor de treinbewegingen op het emplacement.

Update 20 mei: nog acht wissels buiten gebruik op Kijfhoek

ProRail werkt momenteel met man en macht om de problemen met wissels op Kijfhoek op te lossen. Het gaat om acht wissels, waarvan er twee in een vaste stand liggen en zes buiten gebruik zijn tot herstel heeft plaatsgevonden.

Op de 160 wissels die op het goederenemplacement liggen, lijkt dat niet veel, maar in een complex Europees kruispunt voor spoorgoederenvervoer levert dat grote hinder op voor vervoerders. Met name het wagenladingvervoer van DB Cargo, dat gebruikmaakt van de heuvel, wordt daardoor hard getroffen. Maar ook andere vervoerders ervaren hinder.

Planning

Wij proberen de wissels zo snel mogelijk weer in bedrijf te brengen. Dat kost echter meer tijd dan wij zouden willen. We onderzoeken op dit moment welke onderdelen van de wissels we nodig hebben. Het kan zijn dat sommige onderdelen speciaal gemaakt zijn voor Kijfhoek en dus niet zomaar op voorraad liggen. Zodra wij meer weten, maken wij dit bekend.

Oorspronkelijk bericht (19 mei):

ProRail laat dinsdag 19 mei op goederenemplacement Kijfhoek negentien wissels onderhouden of inspecteren. Het sorteerproces van treinwagens op Kijfhoek ligt daardoor grotendeels stil. ProRail liet de wissels eind april met een speciale meettrein inspecteren. De metingen waren nodig vanwege een nieuw onderhoudscontract, met daarin strengere eisen dan voorheen. We verwachtten destijds al met de metingen wissels te vinden die nog niet voldoen aan de nieuwe eisen.

Afwijkingen

Uit analyse van de meetgegevens blijkt nu dat bij 19 van de circa 160 op Kijfhoek geïnspecteerde wissels afwijkingen zijn geconstateerd van de nieuwe normen. ProRail heeft daarom zeven wissels buitengebruik genomen. Twaalf wissels worden dinsdagmiddag 19 mei nader geïnspecteerd. Wij volgen hiermee vaste procedures die wij hanteren bij het overschrijden van onderhoudsnormen. Wij bekijken nu wanneer de onderhoudsaannemer mensen en materieel beschikbaar heeft. Inzet is om de wissels zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen.

Overlast

Wij betreuren de hinder die dit oplevert voor onze klant die gebruik maakt van het heuvelsysteem op Kijfhoek; goederenvervoerder DB Cargo. Ook andere vervoerders ondervinden logistieke hinder. Daarom werken we met man en macht om het emplacement zo snel mogelijk op het niveau te krijgen dat wij hebben afgesproken.

Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met vijftig hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Gepubliceerd op