Innovatie op het spoor: automatisch bestuurde treinen

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Daarom voert ProRail samen met partners diverse tests uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste proeven vonden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen.

Efficiënt, duurzaam en punctueel

 Geautomatiseerd rijden heeft veel verschillende voordelen, waaronder:

  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt. 
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. En daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter.

Automatic Train Operation

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel ‘Automatic Train Operation’ (ATO) genoemd. ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk. 
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de voorgenomen proeven die ProRail uitvoert is GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Gerelateerd nieuws

Test automatisch bestuurde trein – nu mét reizigers

Arrivatreinen op station Zuidhorn
De automatisch bestuurde trein die al een tijd in Groningen wordt getest, gaat woensdag 12 februari voor het eerst rijden met vijftig reizigers aan boord. Een primeur, die voor het eerst in Europa op deze manier plaatsvindt. Tot 17 februari rijden we dagelijks met deze trein, ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd, tussen Groningen en Buitenpost.
Gepubliceerd op

Contact