Innovatie op het spoor: automatisch rijdende treinen

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Daarom gaat ProRail eind 2018 tests uitvoeren met automatisch rijdende treinen. De eerste proeven vinden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen.

Efficiënt, duurzaam en punctueel

 Geautomatiseerd rijden heeft veel verschillende voordelen, waaronder:

  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt. 
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. En daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter.

Betuweroute

De eerste proef vindt eind 2018 plaats op de Havenspoorlijn en de Betuweroute. Deze proef is gericht op goederenverkeer. Gepland is om een testrit van 100 kilometer te maken. De testtrein wordt automatisch bestuurd, maar blijft onder de verantwoordelijkheid van een machinist. Bij deze proef werkt ProRail samen met leverancier Alstom, en met spoorgoederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding.

Provincie Groningen

De tweede proef richt zich op personenvervoer en zal plaatsvinden in de provincie Groningen. Daar werken we samen met de Provincie Groningen en vervoerder Arriva. Samen met deze partijen onderzoekt ProRail de effecten van geautomatiseerd rijden op de capaciteit van het spoor. Ook bij deze testrit is een machinist aanwezig in de trein.  

Automatic Train Operation

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel ‘Automatic Train Operation’ (ATO) genoemd.  ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk. 
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de voorgenomen proeven die ProRail gaat uitvoeren is GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Contact