Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Innoveren : Automatisch bestuurde treinen

Het wordt steeds drukker op het spoor. Dat betekent dat de komende jaren meer treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Om die groei op te vangen, moeten wij ons spoornetwerk beter benutten. Een innovatieve manier om dat te doen is de automatisch bestuurde trein. Dit wordt ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd.

ProRail voert samen met partners diverse proeven uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste proeven vonden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen.

In onderstaande video wordt de ATO-techniek uitgelegd.

Bekijk: ProRail start proef met automatisch bestuurde treinen

Voordelen

De inzet van automatisch bestuurde treinen heeft veel voordelen:

  • Efficiënt gebruik van het spoor: door geautomatiseerd te rijden, kunnen treinen op een veilige manier dichter op elkaar rijden. Hierdoor wordt meer treinverkeer mogelijk.
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden, rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: de computersystemen die de treinritten monitoren, maken de treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. Dit komt de stiptheid ten goede.

Succesvolle testritten

ProRail voert, samen met spoorpartners, testritten uit met automatisch bestuurde treinen. De eerste vijf ritten mét reizigers aan boord vond plaats in februari 2020. Elke dag reden ongeveer vijftig reizigers mee om te testen hoe zij het rijden met ATO ervaarden.

Lees hier over de testritten

Niveaus van automatisering

Binnen ATO zijn vier automatiseringsniveaus te onderscheiden. Hoe hoger het niveau, hoe geautomatiseerder de trein rijdt.

ATO kent de volgende vier niveaus:

  1. De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  2. Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
  3. De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  4. Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

ProRail voert proeven met ATO uit op niveau 2. De machinist wordt ondersteund in het preciezer laten rijden en stoppen van de trein, maar draagt zelf de volledige verantwoordelijkheid.

Nieuws over dit onderwerp

Meer nieuwsberichten

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers