Innovatie op het spoor: automatisch rijdende treinen

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Daarom voert ProRail samen met partners diverse tests uit met automatisch rijdende treinen. De eerste proeven vonden plaats op de Betuweroute en in de provincie Groningen.

Efficiënt, duurzaam en punctueel

 Geautomatiseerd rijden heeft veel verschillende voordelen, waaronder:

  • Efficiënt gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Waardoor meer treinverkeer mogelijk wordt. 
  • Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
  • Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. En daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter.

Automatic Train Operation

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel ‘Automatic Train Operation’ (ATO) genoemd. ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met ‘Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

  • GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
  • GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk. 
  • GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
  • GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de voorgenomen proeven die ProRail uitvoert is GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Gerelateerd nieuws

Test met automatisch rijdende reizigerstrein in Groningen hoopvol

ProRail test in samenwerking met Arriva, treinbouwer Stadler en de provincie Groningen Automatic Train Operation (ATO). Het systeem kan er in de toekomst onder andere voor zorgen dat het bestaande spoornetwerk beter benut kan worden om de reizigersgroei op het spoor op te vangen. "De eerste testresultaten zijn hoopvol. Uit de proef is gebleken dat ATO geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor", aldus CEO Pier Eringa.
Gepubliceerd op

Eerste testrit met zelfrijdende locomotief

Door het toenemende aantal treinreizigers en goederen wordt het steeds drukker op het spoor, dat maakt dat ProRail genoodzaakt is om te kijken naar extra ruimte op het spoor. Dat doen we niet alleen door uitbreiding van de infrastructuur. We kijken ook welke innovatieve middelen ingezet kunnen worden om deze groei te faciliteren. Een van deze innovatieve middelen is de techniek ATO, oftewel Automatic Train Operation. Woensdag 19 december maakt ProRail in samenwerking met Alstom Group en Rotterdam Rail Feeding een eerste testrit met dit systeem.
Gepubliceerd op

Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen

Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland), Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen) en Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) tekenden vrijdag 9 maart voor een proef met een automatisch bestuurde trein in Groningen.
Anne Hettinga (voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland), Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen) en Jan Mulder (regiodirecteur ProRail) tekenden vrijdag 9 maart voor een proef met een automatisch bestuurde trein in Groningen.
Een automatisch bestuurde trein is een stap dichterbij gekomen. ProRail, Arriva en Provincie Groningen tekenden vrijdag 9 maart een overeenkomst voor een proef met zo'n trein. Met deze innovatie lopen we internationaal voorop.
Gepubliceerd op

Contact