Betuweroute afgesloten wegens aanleg Derde Spoor Duitsland

Vanaf donderdag wordt er weer gewerkt aan de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De werkzaamheden duren tot en met zondag. Gedurende deze dagen is de Betuweroute niet beschikbaar en wordt het goederenvervoer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland. Aansluitend vindt er tot en met maandag 5 juni een enkelsporige buitendienststelling van een week plaats.

Werkzaamheden combineren

Ook in Nederland vinden er vanaf donderdag werkzaamheden plaats. Zo wordt de beweegbare waterkering in de Sophiaspoortunnel en in de tunnel Pannerdensch Kanaal getest. Door deze werkzaamheden te combineren met het werk in Duitsland, profiteren we optimaal van de treinvrijeperiode en hoeven we het treinverkeer niet nogmaals stil te leggen.  

Omleidingen via Brabantroute en Oost-Nederland

Een deel van de werkzaamheden kan alleen maar worden uitgevoerd als er geen of minder treinen rijden. Tijdens deze werkperiodes worden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute, en – in mindere mate – via het spoor in Oost-Nederland tussen Deventer en Oldenzaal. Treinen gaan dan bij Oldenzaal of Venlo de grens over. Dit jaar gaat het om een aantal weekenden waarin de Betuweroute helemaal niet beschikbaar is en zeven werkweken waarin er maar één spoor beschikbaar is. Een overzicht van deze periodes vindt u hier: https://www.prorail.nl/sites/default/files/overzichtskalender_em-ob_2017_v3_0.pdf

Wat merkt u ervan?

Tijdens de omleidingsperiodes krijgen mensen in de omgeving mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Ook zorgen we er voor dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Bij de overwegen houden we rekening met de doorstroom van het verkeer. Treinen met gevaarlijke stoffen blijven –indien mogelijk - zoveel mogelijk gebruik maken van de Betuweroute.

Derde Spoor Duitsland 

Begin dit jaar werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De spooruitbreiding is een belangrijke verbetering van de internationale goederencorridor Rotterdam – Genua. Het betekent dat er in de toekomst meer treinen van de Betuweroute gebruik kunnen maken. De bouw van het 73 kilometer lange spoor gaat dwars door een grote steden heen en zal nog vele jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.

Gepubliceerd op

Meer nieuws over dit onderwerp