Busbrug Zwolle
Brug over het spoor
Het busstation van Zwolle verhuist van de centrumkant naar de zuidkant van het station (bij de Hanzelaan). Treinreizigers komen snel via de nieuwe reizigerstunnel bij de bushaltes. Voor de bussen zelf bouwt ProRail in opdracht van de gemeente een ‘busbrug’ die op 7 meter hoogte over het spoor gaat. Deze brug is alléén voor busverkeer, van het busstation naar de kruising Rieteweg/Veerallee/Willemskade. Dagelijks zullen zo’n 1200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.
Makkelijk en veilig overstappen
Door de busbrug kunnen reizigers makkelijk en veilig op het nieuwe busperron komen, en overstappen op de trein en ander openbaar vervoer. Een groot voordeel, onder anderen voor de vele werknemers van de kantoren in Hazeland, studenten van Hogeschool Windesheim en bewoners van Zwolle.
Ontwerp van de busbrug
De brug krijgt een bijzonder ontwerp dat goed in de omgeving past. De brugconstructie wordt 245 meter lang, en het gedeelte dat het spoor overspant wordt 80 meter lang. De onderkant van de brug krijgt een hoogwaardig houten bekleding. In de lichte aluminium rand van de brug wordt onder meer de rijbaanverlichting geïntegreerd.
Planning
In de eerste helft van 2017 beginnen we met de aanleg van de nieuwe busbrug. Naar verwachting is de brug in januari 2019 klaar.
Spoorzone Zwolle
In het project Spoorzone Zwolle werken de gemeente, provincie Overijssel, NS Stations en ProRail samen aan de verdere verbetering van het vervoersknooppunt en het ontwikkelen van het stationsgebied. Een van de deelprojecten in de Spoorzone is het realiseren van een busbrug over het spoor.
Het laatste nieuws
