Vijftig voetbalvelden aan parkeerplaatsen voor meer treinen

Om ruimte voor meer treinen te creëren werkt ProRail in allerlei opzichten aan uitbreiding op het spoor. Meer plek om treinen te parkeren is één van de belangrijke voorwaarden om de groei van het aantal reizigers straks aan te kunnen. Bij Groningen en Zwolle zijn nu twee gigantische opstelterreinen ter grootte van vijftig voetbalvelden opgeleverd.

Zwolle: zeventien voetbalvelden

Zwolle RGS, het parkeerterrein voor treinen bij Zwolle is in twee jaar tijd grondig vernieuwd en uitgebreid. We kunnen hier nu veel meer reizigerstreinen van Blauwnet, NS en werktreinen opstellen en onderhouden. Het terrein bij Windesheim beslaat maar liefst 9 hectare. Met de uitbreiding komt ruimte vrij aan de andere kant van station Zwolle. Aan deze oostkant bouwen we extra sporen zodat treinen uit verschillende richtingen tegelijk Zwolle kunnen binnenrijden en er weer kunnen vertrekken.

Groningen: drieëndertig voetbalvelden

Groningen De Vork bij Haren is vorige week opgeleverd. Treinen van Arriva en NS kunnen hier sinds deze week terecht. Dit gigantische nieuwe parkeerterrein van 22 hectare vervangt de opstelsporen naast station Groningen.  Met de ontstane ruimte komen nieuwe mogelijkheden beschikbaar om station en sporen bij Groningen grondig aan te pakken. Straks rijden treinen van de westkant door het station naar de oostkant.

Meer treinen en betere aansluitingen

De opstelterreinen bij Zwolle en Groningen zijn onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Dit plan bestaat uit grote spoorverbeteringen voor meer treinen, betere aansluitingen in het noorden van Nederland en van Noord Nederland met de Randstad.

Landelijk programma Behandelen en Opstellen

Vanuit het landelijke programma Behandelen en Opstellen werkt ProRail in tien jaar tijd naar genoeg ruimte voor vervoerders om treinen op te stellen en te behandelen. Ook in andere delen van Nederland werken we hard aan de uitbreiding van opstel- en behandelcapaciteit van treinen. Alleen met deze door de spoorbranche zo gewenste capaciteitsuitbreidingen kunnen treinen op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste staat de dienstregeling starten en de reizigers van A naar B brengen. De komende jaren zal ProRail bij onder andere Amsterdam Westhaven, Alkmaar-Amsterdam, Eindhoven, Lelystad, Nijmegen, Amersfoort, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Hengelo, extra capaciteit opleveren. 

Doorwerken in coronatijd

Investeringen in infrastructuur zijn door de pandemie en economische crisis alleen maar urgenter geworden. ProRail werkt daarom gestaag door aan projecten en plannen. Corona dwingt ons bij de uitvoer tot bijzondere maatregelen. Desondanks slagen we er met onze aannemers en spoorwerkers in ook in deze tijd grote klussen te klaren.    

 

Gepubliceerd op