Zwolle opstel- en servicesporen

In de buurt van de Windesheim Campus liggen ‘opstelsporen’. Hier kunnen treinen parkeren en kunnen vervoerders treinen schoonmaken en onderhouden. Op dit opstelterrein leggen we extra sporen aan zodat er meer treinen tegelijkertijd terecht kunnen. NS bouwt hier een treinwasinstallatie en een nieuw dienstgebouw, waardoor vervoerders de treinen sneller en efficiënter kunnen schoonmaken en onderhouden.
Strakke nieuwe sporen op opstelterrein
Het eerste deel van het nieuwe opstelterrein is vanaf oktober 2019 in gebruik

Via een extra te bouwen spoor tussen het station en het opstelterrein, kunnen treinen vanaf station Zwolle naar de nieuwe opstelsporen rijden en andersom. Om dit spoor te bouwen, moeten we een deel van de gebouwen op het Wärtsiläterrein aanpassen.

Bescherming van grondwater

Het hele opstelterrein wordt voorzien van een vloeistofdichte folie. Zo is het grondwater in het park Engelse Werk beschermd tegen verontreiniging. Belangrijk, want hier wordt drinkwater gewonnen voor de regio Zwolle.  

Planning

Het opstelterrein wordt in twee delen vernieuwd. Het eerste nieuwe deel, aan de zuidkant, is sinds oktober 2019 in gebruik. In juni 2020 is het hele opstelterrein in Zwolle klaar. 

Het laatste nieuws

Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.
Gepubliceerd op

Pijpleiding en duurzaamheid

pijpleiding langs het fietspad
Buis voor afwatering RGS, november 2018
Voor de werkzaamheden in Zwolle bij het opstelsterrein (RGS) zijn verschillende vergunningen geregeld, net als afstemming met een reeks van partijen. Daar is veel werk in verzet. Zo hebben we bijvoorbeeld afstemming met de gemeente over de milieuvergunning, met Rijkswaterstaat en het Waterschap over de grondwateronttrekking en -lozing, met Staatsbosbeheer over de pijpleiding die over door hen beheerd grondgebied ligt.
Gepubliceerd op

Verlichting en omgeving

Het opstelterrein in het donker met de lampen aan
Het opstelterrein in de avond, foto oktober 2019
Het opstelterrein bij Windesheim (RGS) is sinds mensenheugenis met verlichting uitgerust, hoewel die vaak uit stond. Op het vernieuwde opstelterrein parkeren vervoerders treinen en maken ze schoon of plegen licht onderhoud. Nu we het terrein vernieuwen, verduurzamen we ook de verlichting.
Gepubliceerd op

Planning

2018: start werkzaamheden
Oktober 2019: deel 1 opstelterrein in gebruik
Juni 2020: deel 2 opstelterrein in gebruik

 

Contact