Zwolle opstel- en servicesporen

In de buurt van de Windesheim Campus liggen ‘opstelsporen’. Hier kunnen treinen parkeren en kunnen vervoerders treinen schoonmaken en onderhouden. Op dit opstelterrein leggen we extra sporen aan zodat er meer treinen tegelijkertijd terecht kunnen. NS bouwt hier een treinwasinstallatie en een nieuw dienstgebouw, waardoor vervoerders de treinen sneller en efficiënter kunnen schoonmaken en onderhouden.
Strakke nieuwe sporen op opstelterrein
Het eerste deel van het nieuwe opstelterrein is vanaf oktober 2019 in gebruik

Via een extra te bouwen spoor tussen het station en het opstelterrein, kunnen treinen vanaf station Zwolle naar de nieuwe opstelsporen rijden en andersom. Om dit spoor te bouwen, moeten we een deel van de gebouwen op het Wärtsiläterrein aanpassen.

Bescherming van grondwater

Het hele opstelterrein wordt voorzien van een vloeistofdichte folie. Zo is het grondwater in het park Engelse Werk beschermd tegen verontreiniging. Belangrijk, want hier wordt drinkwater gewonnen voor de regio Zwolle.  

Planning

Het opstelterrein wordt in twee delen vernieuwd. Het eerste nieuwe deel, aan de zuidkant, is sinds oktober 2019 in gebruik. In juni 2020 is het hele opstelterrein in Zwolle klaar. 

Het laatste nieuws

Zomerwerkzaamheden in Zwolle, gevolgen voor treinverkeer

Tunnelwand dive-under Herfte
Aanleg van de tunnelwand van de dive-under bij Zwolle-Herfte
De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is in volle gang. Vanaf station Zwolle tot en met station Herfte werken we hard aan de spoorverdubbeling en de dive-under. Er is een aantal weekenden in en na de zomerperiode waarin de werkzaamheden gevolgen hebben voor het treinverkeer.
Gepubliceerd op

Megaklus in Zwolle afgerond

Opstel- en serviceterrein Zwolle
De nieuwe strakke sporen op het opstelterrein in Zwolle
Het nieuwe opstelterrein ter hoogte van Hogeschool Windesheim in Zwolle is af. Vanaf eind 2018 werd er ruim anderhalf jaar aan gewerkt. Dat het een megaklus was bevestigen de getallen: kilometers nieuwe strakke sporen en bovenleidingdraden, honderden nieuwe bovenleidingsportalen, duizenden nieuwe dwarsliggers en duizenden tonnen nieuw ballastgrind. Alle voorzieningen zijn nu aanwezig om treinen te parkeren en te onderhouden. Vanaf 15 juni is het terrein klaar voor gebruik door de vervoerders.
Gepubliceerd op

Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.
Gepubliceerd op

Planning

2018: start werkzaamheden
Oktober 2019: deel 1 opstelterrein in gebruik
Juni 2020: deel 2 opstelterrein in gebruik

 

Contact