Opstelterrein station Groningen nu echt buiten gebruik

Het opstelterrein aan de zuidzijde van station Groningen is nu echt verleden tijd. Afgelopen weekend is het terrein losgekoppeld van het hoofdspoor. Deze week starten de werkzaamheden om het terrein klaar te maken voor de bouwwerkzaamheden op en rond het station de komende jaren.

Dit weekend werden enkele delen van het spoor (dwarsliggers, spoorstaven, wissels en spoorgrind) die het opstelterrein verbonden met het hoofdspoor verwijderd. Ook de bovenleiding en beveiliging ter plekke zijn aangepast aan de nieuwe situatie waarin treinen niet meer doorrijden naar het opstelterrein. Treinen parkeren nu op het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren.

Station

Ook op het station zelf zijn dit weekend werkzaamheden uitgevoerd. Om ruimte te maken voor de bouwkuip van de tunnels zijn sporen ingekort. Hierdoor werden perron 4a en perron 6a te kort voor het halteren van treinen. Daarom is op spoor 4a een tijdelijk perron gebouwd, waardoor spoor 5a nu een perronspoor is geworden. Treinen die eerder stopten op spoor/perron 4a, stoppen nu dus op spoor/perron 5a. Perron 6a is verlengd. Dit blijft zo tot aan het einde van de verbouwing van het station.

Inrichten werkterrein

Op het oude opstelterrein komt het werkterrein van Strukton Civiel, die de komende jaren de verbouwing van station Groningen gaat uitvoeren. Vanaf 1 juli starten zij met het opruimen van het terrein: het verwijderen van de overige sporen en het in fases slopen van de bestaande gebouwen. In de maand juli werken zij, naast doordeweekse dagen, ook op zaterdagen tussen 07:00 en 19:00 uur.
Tot aan het najaar is de aannemer bezig met het inrichten van het bouwterrein. Vanaf augustus wordt gestart met het maken van de bouwkuip voor de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling.
 

Gepubliceerd op