Leeuwarden Werpsterhoeke

In Friesland gebeurt veel op het gebied van wonen, werken én verkeer. Nieuwe ontwikkelingen zoals Nieuw Stroomland en stadsdeel De Zuidlanden trekken meer mensen naar Leeuwarden en omgeving. ProRail werkt hier aan Leeuwarden Werpsterhoeke: twee nieuwe onderdoorgangen met een nog nader te bepalen nieuw station. Voor een veilige kruising met het spoor voor fietsers, voetgangers en automobilisten.

Twee onderdoorgangen

De nieuwe onderdoorgangen liggen ten zuiden van Leeuwarden, aan de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle. Eén voor fietsers en voetgangers en één onderdoorgang voor auto’s, vrachtwagens en landbouwverkeer. Al het verkeer kan probleemloos het spoor kruisen. Een nieuw station is nog nader te bepalen door de provincie.

Bereikbaarheid

Met Leeuwarden in de buurt én de impulsen van Nieuw Stroomland en De Zuidlanden komt er in Noord-Friesland meer woon- en werkverkeer. Leeuwarden Werpsterhoeke biedt prima verbindingen. Reizigers hebben een rechtstreekse treinverbinding met Leeuwarden, en van daaruit met Stavoren, Harlingen, Groningen en de Randstad. Het station is straks ook een P+R-locatie. Reizigers die het Leeuwardense centrum met de auto willen mijden, kunnen hier de trein nemen.

Onderdoorgangen in gebruik

De onderdoorgangen werden gefaseerd aangelegd. In 2018 en 2019 waren de onderdoorgangen gereed. Het station is nog nader te bepalen door de provincie.

ProRail werkte aan de onderdoorgangen bij Leeuwarden Werpsterhoeke in opdracht van de provincie Fryslân en gemeente Leeuwarden. Het project is onderdeel van het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn en van de overeenkomst ‘Bereikbaar Leeuwarden’. 

Nieuwsberichten

Der is hurd wurke oan de ûndertrochgongen

Leeuwarden Werpsterhoeke werkzaamheden mei 2016
Leeuwarden Werpsterhoeke werkzaamheden mei 2016
Dit Pinksterweekend zette ProRail met aannemer Max Bögl een flinke stap in de bouw van 2 onderdoorgangen in Friesland. Twee spoordekken (die het dak van de onderdoorgangen vormen) werden ingereden bij Leeuwarden Werpsterhoeke. Technisch hoogstaand, want de vele tonnen wegende dekken werden op de millimeter nauwkeurig ingeschoven.
Gepubliceerd op

Contact