: Buitendienst­stelling

De demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 16 juli 2021 de Tweede Kamer geïnformeerd over een langdurige buitendienststelling, als gevolg van de aanleg van de aansluiting op de Betuweroute aan Duitse zijde. Deze buitendienststelling staat gepland tussen november 2024 en mei 2026.

Intensief overleg

ProRail heeft kennisgenomen van het voorgenomen besluit van DB Netz om intensief te gaan werken aan het derde spoor in Duitsland. Dit houdt onder meer een lange buitendienststelling in. De eerste plannen van DB Netz waren voor zowel ProRail als het ministerie niet ideaal. Wij zijn na intensief overleg nu op een nieuwe variant uitgekomen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Zo heeft DB Netz heeft onder andere toegezegd maatregelen te treffen zodat er meer treinen over de Betuweroute kunnen blijven rijden.

De aansluiting van de Betuweroute op Duitsland is belangrijk om de capaciteit van de Betuweroute in de toekomst maximaal te benutten. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere verdeling van het goederenvervoer in Nederland.

Hinder

We beseffen dat deze buitendienststelling voor mensen tot meer hinder kan leiden. Er kunnen straks namelijk geruime tijd minder goederentreinen over de Betuweroute rijden. Dat betekent dat treinen uitwijken naar de Brabantroute of de Bad-Bentheimroute.

Wat deze buitendienststelling precies betekent voor onder andere omgeving en lopende spoorprojecten brengen we momenteel in kaart.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers