Groningen-Leeuwarden: we gaan beginnen

ProRail projectmanager Anne Zwiers: “Na jaren van voorbereiding zijn we toe aan de uitvoering van dit mega project: tussen Groningen en Leeuwarden werken we aan kilometers meer spoor, langere perrons en nieuwe grote ongelijkvloerse spoorkruisingen. Allemaal om vanaf 2020 meer treinen te rijden.” Om een aantal grote vorderingen te maken rijden er in en rond de herfstvakantie deels bussen in plaats van treinen.
Overzichtskaart van alle bouwwerkzaamheden voor het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden.
Overzichtskaart van alle bouwwerkzaamheden voor het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden.

Enorme omvang

De omvang van dit project is enorm. Feitelijk is sprake van een aantal grote bouwputten tegelijkertijd waarvan bouw van de spoorverdubbeling zich over meer dan 8 kilometer uitstrekt. Omwonenden en media zijn in de afgelopen periode zo goed mogelijk geïnformeerd over het werk en de impact ervan op de omgeving.

Bij de Paterswoldseweg in Groningen zijn voorbereidingen voor de bouw van de onderdoorgang in volle gang.

Groningen: reusachtige verplaatsing spoordek in Paterswoldseweg 

Midden in de stad Groningen vervangen we de overweg Paterswoldseweg door een onderdoorgang. Omdat het midden in de stad ligt is het bijzonder passen en meten om alles voor elkaar te krijgen. De voorbouw van het spoordek van de onderdoorgang is al in volle gang, maar op treinverkeer zo min mogelijk te hinderen gebeurt dat naast het spoor. Tijdens de treinvrije periode rond de herfstvakantie verplaatsen we het gigantische dek naar de overweg. Meer informatie, planning en afbeeldingen vindt u hier

Hoogkerk-Zuidhorn: bouw gigantisch wissel in het spoor

Vanaf Hoogkerk tot Zuidhorn breiden we het spoor uit. Over 8 kilometer wordt komende jaren het spoor verdubbeld. Bij Hoogkerk bouwen we daarom deze weken een gigantisch hogesnelheidswissel in het spoor. Zo’n wissel heeft een lengte van meer dan 130 meter en kan straks door treinen zonder snelheidsverlies bereden worden. Meer over al het werk in deze omgeving vindt u hier.  

Bij Hoogkerk worden nieuwe spoordelen aangevoerd: het spoor wordt verdubbeld.

Zuidhorn: brug vervangen 

Ook bij Zuidhorn zijn we groot aan het werk. Naast het spoor is hier een spoordek voorgebouwd dat de brug in de Fanerweg vervangt. Komende dagen slopen we de oude enkelsporige brug en brengen we het nieuwe grote spoordek op zijn plaats. ProRail maakt het mogelijk om bij deze werkzaamheden  te kijken: we richten een speciale tribune in. Meer informatie over deze bouw vindt u hier

Check je reisplanner

De herfstvakantieperiode gebruiken we om eerste grote stappen te zetten, maar daarna werken we tot 2020 door om alles af te krijgen. Onderdeel van dit project is ook de nieuwe onderdoorgang bij Hurdegaryp. We streven ernaar om treinhinder zoveel mogelijk te voorkomen en combineren werkzaamheden zoveel mogelijk in gelijke periodes. Dat is niet altijd mogelijk, check daarom je reisplanner voor je vertrekt.

Spoorplan Noord-Nederland: betere bereikbaarheid van het Noorden

De provincies Groningen en Fryslân, ProRail en de betrokken gemeenten werken met het Spoorplan Noord-Nederland aan de verbetering van de bereikbaarheid van het Noorden door meer treinverkeer, kortere reistijden en sneller overstappen. Onderdeel daarvan is een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. Hiervoor passen we het spoor, overwegen en sommige stations aan op het traject Groningen-Leeuwarden. 

 

Gepubliceerd op