Foto's: spoorbrug bij Utrecht krijgt nu de sporen

In april kunnen er treinen rijden over de nieuwe spoorbrug bij Utrecht. ProRail legt de sporen nu op de brug, net als dwarsliggers en ballast. Dan de bovenleiding, de boel aansluiten en ... klaar is Kees!

Wat is een stopmachine?

Komende weken werken ProRail en aannemer BAM hard aan de aanleg van de nieuwe sporen op de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. De werkzaamheden bestaan uit het plaatsen van dwarsliggers en spoorrails. Onder de spoorrails en de dwarsliggers zie je grote grijze kiezels liggen. Dat is ballast. Vannacht (15 februari) is een zogenaamde “stopmachine” in het spoor gehesen, zoals je op één van de foto's kunt zien. Dat is een zelfrijdende spooronderhoudsmachine die gebruikt wordt om de spoorrails op exact de juiste plek te leggen.

Ruimte voor meer treinen

Om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Hiermee krijgt ook het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden vier sporen. De nieuwe spoorbrug wordt in april aangesloten op de bestaande sporen, dan kunnen de eerste treinen over de brug rijden. De 'oude' spoorbrug die ernaast ligt wordt dan opgeknapt en een stuk hoger gelegd. Eind 2018 rijden er treinen over beide bruggen.

Bekijk nog een keer de spectaculaire plaatsing van de nieuwe spoorbrug

Wil je nog een keer de spectaculaire timelapse terug zien van de plaatsing van brug in november? Of de dronebeelden? Kijk dan op Hoera, spoorbrug Utrecht ligt op zijn plek

Gepubliceerd op