
Rotterdamse haven : Herinrichting Waalhaven Zuid
Met de komst van de Tweede Maasvlakte groeit het spoorgoederenvervoer. Om de Rotterdamse haven aantrekkelijk te houden voor vervoerders en verladers, moet de capaciteit van de Havenspoorlijn en de spooremplacementen meegroeien. Daarom past ProRail de spoorinfrastructuur aan.
- Locatie
- Rotterdam
- Startdatum
- Eind 2026
- Einddatum
- Eind 2028
Meer capaciteit voor spoorgoederenvervoer
Emplacement Waalhaven Zuid is aangelegd in de jaren '60 voor wagenladingenvervoer. Dat is een vorm van goederenvervoer voor bedrijven die niet genoeg lading hebben voor een complete trein. Dit is jarenlang stabiel gebleven, terwijl het containervervoer flink is gegroeid. Hierdoor worden de goederentreinen langer en daarvoor zijn langere opstelsporen nodig. We maken emplacement Waalhaven Zuid geschikt voor goederentreinen met een lengte tot 740 meter. Daarnaast is het aantal goederenvervoerders toegenomen, waardoor er meer opstelcapaciteit nodig is voor locomotieven. Het huidige aantal plaatsen voldoet niet meer aan de vraag.

Treinen blijven rijden tijdens de werkzaamheden
Het is een omvangrijk en complex project. De werkzaamheden vinden plaats terwijl de treinen blijven rijden. De beschikbare ruimte op het emplacement is beperkt. Om het overzicht te behouden en om overlast voor vervoerders te beperken, voeren we het project in meerdere stappen uit. Het project zit op dit moment in de aanbestedingsfase. De planning is als volgt:
- september 2025 - start aanbesteding
- juni 2026 - einde aanbesteding door gunning aan de aannemer. Aannemer start met de voorbereiding
- december 2026 - start uitvoering werkzaamheden
- december 2028 - werkzaamheden gereed, afronding project
Wat er eind 2028 gereed is
- Zes processporen voor containertreinen van 740 meter
- Twaalf extra opstelplaatsen voor locomotieven, zodat er 34 beschikbaar zijn
- Scheiding tussen de centraal beveiligde gebieden en de niet centraal beveiligde gebieden
- Nieuwe calamiteitenwegen
- Vernieuwde bovenleiding, kabels en leidingen, inclusief brandblusvoorzieningen
- Elektrificatie van extra sporen, zodat meer elektrisch matereel kan rijden in plaats van dieselmaterieel
Tijdens de werkzaamheden blijft het emplacement operationeel: treinen blijven rijden terwijl het spoor wordt aangepast.
Langere goederentreinen voor efficiënt vervoer
De maximale lengte van goederentreinen is wereldwijd gestandaardiseerd op 740 meter. Vanaf 2030 is het in de EU verplicht om op belangrijke goederencorridors en havenemplacementen langere treinen te kunnen laten rijden. Investeren in faciliteiten voor langere goederentreinen versterkt de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer in Nederland. Een langere trein betekent lagere vervoerskosten. Dat maakt het aantrekkelijker om goederen per spoor te vervoeren.
Meer ruimte voor groei
Één goederentrein van 740 meter vervangt 56 vrachtwagens. Daarmee draagt vervoer per spoor bij aan minder CO2 uitstoot én minder drukte op de weg. Door het verhogen van de capaciteit op emplacement Waalhaven Zuid, verbetert ook de militaire mobiliteit voor snel transport door heel Europa.
Europese subsidie voor uitbreiding
De uitbreiding van emplacement Waalhaven Zuid wordt deels gefinancierd door de Europese Unie. Het project maakt onderdeel uit van het programma 'Middellange termijn ontwikkeling goederen'. Doel hiervan is het versterken van het spoorgoederenvervoer in Nederland en Europa, waaronder ook het militair transport. De EU heeft subsidie toegekend voor vijf projecten die de militaire mobiliteit verbeteren én het mogelijk maken om 740 meter lange goederentreinen af te handelen. Deze projecten vinden plaats op:
- Waalhaven Zuid
- Lage Zwaluwe
- Rotterdam Noord Goederen
- Groningen Onnen
- Rangeerterrein Roosendaal
Meer weten? Lees hier over Europese subsidies voor militaire mobiliteit.
