Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daarom maken we de sporen in Zwolle klaar voor de toekomst.

Betere dienstregeling

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig. We verdubbelen het spoor vanaf Zwolle tot de splitsing bij Herfte en bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Hierdoor kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Daarnaast verbreden we het perron aan de kant van de Oosterlaan. Hiervoor verleggen we spoor 16.

Extra opstelsporen bij Windesheim

Bij het opstelterrein ten zuidwesten van station Zwolle (bij Windesheim) leggen we extra sporen aan, waardoor er meer treinen kunnen parkeren.

Nieuws

Nieuw deel opstelterrein Zwolle in gebruik

Zo ziet het vernieuwde opstelterrein er nu uit, nog zonder geparkeerde treinen.
Zo ziet het vernieuwde opstelterrein er nu uit, nog zonder geparkeerde treinen.
Waar gaan treinen naar toe als hun dienst er voor die dag op zit? De meeste gaan naar een opstelterrein, een grote parkeerplaats voor treinen. Daar hebben we steeds meer van nodig nu het treinverkeer toeneemt. Het terrein in Zwolle, vlakbij de campus Windesheim, zijn we flink aan het vernieuwen en uitbreiden. Het eerste deel is klaar en sinds het weekend 5 oktober in gebruik.
Gepubliceerd op

Planning

  • 2017: start bouw busbrug Zwolle
  • 2018: start bouw spooruitbreiding Zwolle-Herfte
  • 2018: vernieuwing emplacement oostkant station Zwolle gereed
  • 2019: busbrug Zwolle gereed
  • 2019: vernieuwing emplacement westkant station Zwolle gereed
  • 2021: spooruitbreiding Zwolle-Herfte gereed

Contact