Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daar wil ProRail de dienstregeling op aanpassen. Daarom maken we het stationsgebied en de sporen in de omgeving klaar voor de toekomst.

Betere dienstregeling

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig. We richten sporen en wissels aan de oostzijde van Zwolle slimmer in. Daarnaast verdubbelen we het spoor vanaf Zwolle tot de splitsing bij Herfte en bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Hierdoor kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten.

Extra opstelsporen bij Windesheim

Bij het opstelterrein ten zuidwesten van station Zwolle (bij Windesheim) leggen we extra sporen aan, waardoor er meer treinen kunnen parkeren. NedTrain bouwt vervolgens een treinwasinstallatie en een technisch centrum voor het onderhouden en reinigen van de treinen.

Busstation bij station Zwolle verplaatst

Gemeente Zwolle verplaatst het busstation aan de centrumzijde van het treinstation, naar de zuidkant (Hanzeland). In opdracht van de gemeente bouwt ProRail een nieuwe busbrug over het spoor die het busstation straks met het centrum van Zwolle verbindt. Door de verplaatsing van het busstation ontstaat er ruimte om spoor 16 te verleggen. Hierdoor kan het perron (zijde Oosterlaan) worden verbreed. 

Nieuws

Door ‘bikkelen’ bij vorst

Busbrug
Nieuwe bovenleidingbalk voor bevestiging rijdraad trein
In de nacht van zaterdag op zondag was het dan zo ver. Weer of geen weer. Werknemers van aannemer Strukton en ProRail trotseerden de vorst en startten het werk om de bestaande bovenleiding aan de westzijde van het station ter hoogte van City Post (Westerlaan) te verlagen en aan te passen. Een lastige klus die in negen dagen en bij kouvorst moet worden geklaard. De aanpassing aan de bovenleiding is nodig in verband met de busbrug die ProRail in opdracht van gemeente Zwolle op dit moment bouwt en in mei a.s. boven de sporen op de definitieve plek wordt gelegd.
Gepubliceerd op

Vernieuwingsoperatie Zwolle in de startblokken

Zwolle TVP 9-daagse
Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. Om verdere groei op het spoor en de ontwikkelingen rond station Zwolle mogelijk te maken, gaat ProRail hier vanaf 2018 tot en met 2021 flink aan het werk. Dat betekent dat het station de komende jaren soms minder of niet bereikbaar zal zijn. Sporen en wissels moeten bijvoorbeeld slimmer worden ingericht zodat treinen sneller kunnen binnen rijden en vertrekken zonder elkaar te hinderen.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Planning

  • 2017: start bouw busbrug Zwolle
  • 2018: start bouw spooruitbreiding Zwolle-Herfte
  • 2019: busbrug Zwolle gereed
  • 2021: spooruitbreiding Zwolle-Herfte gereed

Contact