Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daar wil ProRail de dienstregeling op aanpassen. Daarom maken we het stationsgebied en de sporen in de omgeving klaar voor de toekomst.

Betere dienstregeling

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig. We richten sporen en wissels aan de oostzijde van Zwolle slimmer in. Daarnaast verdubbelen we het spoor vanaf Zwolle tot de splitsing bij Herfte en bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Hierdoor kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten.

Extra opstelsporen bij Windesheim

Bij het opstelterrein ten zuidwesten van station Zwolle (bij Windesheim) leggen we extra sporen aan, waardoor er meer treinen kunnen parkeren. NedTrain bouwt vervolgens een treinwasinstallatie en een technisch centrum voor het onderhouden en reinigen van de treinen.

Busstation bij station Zwolle verplaatst

Gemeente Zwolle verplaatst het busstation aan de centrumzijde van het treinstation, naar de zuidkant (Hanzeland). In opdracht van de gemeente bouwt ProRail een nieuwe busbrug over het spoor die het busstation straks met het centrum van Zwolle verbindt. Door de verplaatsing van het busstation ontstaat er ruimte om spoor 16 te verleggen. Hierdoor kan het perron (zijde Oosterlaan) worden verbreed. 

Nieuws

Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle

De oostzijde van Zwolle vanuit de lucht.
De oostzijde van Zwolle vanuit de lucht.
Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. ProRail werkt in dit kader aan de verbetering van Zwolle, met 8 richtingen en 60.000 reizigers het tweede spoorknooppunt van Nederland. We investeren tot 2022 grootscheeps in sporen, perrons en beveiliging. De spooruitbreiding Zwolle-Herfte is daar onderdeel van.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Planning

Planning Zwolle

  • 2017: start bouw busbrug Zwolle
  • 2018: start bouw spooruitbreiding Zwolle-Herfte
  • 2019: busbrug Zwolle gereed
  • 2021: spooruitbreiding Zwolle-Herfte gereed

Contact