Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daarom maken we de sporen in Zwolle klaar voor de toekomst.

Betere dienstregeling

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig. We verdubbelen het spoor vanaf Zwolle tot de splitsing bij Herfte en bouwen een vrije spoorkruising bij Herfte. Hierdoor kunnen de treinen tussen Zwolle en Meppel of Emmen in één keer doorrijden, zonder op elkaar te hoeven wachten. Daarnaast verbreden we het perron aan de kant van de Oosterlaan. Hiervoor verleggen we spoor 16.

Extra opstelsporen bij Windesheim

Bij het opstelterrein ten zuidwesten van station Zwolle (bij Windesheim) leggen we extra sporen aan, waardoor er meer treinen kunnen parkeren.

Nieuws

Nieuwe spoorviaducten over de weg: wat betekent dit voor het verkeer?

Fietviaduct over de Ceintuurbaan wordt gesloopt terwijl er een trein langs rijdt
Sloop van het oude fietsviaduct over de Ceintuurbaan, januari 2020
Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Hiervoor moeten we ook de tussenliggende viaducten aanpassen, waar het spoor kruist met weg of water. We proberen de hinder van de werkzaamheden voor het verkeer zo veel mogelijk te beperken, maar soms zijn er afsluitingen nodig. Wat komt er de komende tijd aan?
Gepubliceerd op

Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle

De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
De twee nieuwe sporen zijn op steeds meer plekken zichtbaar
Bij Zwolle zijn we flink aan de slag met het spoor, om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan. Hoe staat het er nu voor? Een update in foto’s en tekst.
Gepubliceerd op

Planning

  • 2020: nieuwe opstelterrein bij Windesheim klaar
  • 2021: spooruitbreiding Zwolle-Herfte en dive-under klaar

Contact