ProRail test slimme lichtmast op station Hardinxveld-Giessendam

ProRail test op station Hardinxveld-Giessendam een nieuwe lichtmast waarin omroep, cameratoezicht, klok, bewegwijzering, sensoren én wifi-ontvangers in één slimme mast zijn gecombineerd. Een héél slimme lichtmast dus. Medio 2020 plaatsen we deze slimme masten ook op de stations Blerick en Vorden. Als de test slaagt, nemen we de masten op in de nieuwe lijn voor stationsmeubilair.

Van totempaal naar slimme lichtmast

Op de perrons zijn niet alleen masten voor verlichting, maar ook voor omroep, cameratoezicht, klokken, bewegwijzering, sensoren en wifi-ontvangers nodig. Als je al deze apparatuur op één mast monteert lijkt het wel een totempaal. Een losse mast voor elke functie is ook niet wenselijk omdat we juist minder obstakels willen. Daarom hebben we deze nieuwe lichtmast ontwikkeld die alle functies in één slimme verlichtingsmast combineert. 

Totempaal op station ZuidhornEen 'totempaal' op station Zuidhorn

Innovatief en duurzaam

In de mast combineren we alle nieuwe duurzame technieken voor LED-verlichting en geluid. Zo brengen we door het slim schakelen en dimmen het energieverbruik op stations tot een minimum terug. De slimme lichtmast is bij voorkeur gemaakt van hergebruikt staal dat volledig te recyclen is. Alle technische elementen zijn makkelijk te demonteren, waardoor ze gemakkelijk zijn te vervangen en te scheiden.

Toegankelijk en eenvoudig in beheer

De nieuwe mast is eenvoudig en veilig te beheren, past goed in de nieuwe lijn stationsmeubilair en geeft een rustig beeld op de perrons. Ook verminderen we met de slimme mast het aantal obstakels op de perrons waardoor slechtziende reizigers prettig kunnen reizen. 

Door licht en geluid slim te dimmen en te schakelen kunnen we de licht- en geluidhinder voor de omgeving nog verder terugbrengen. Overigens willen we in 2022 op alle stations duurzame dimbare LED-verlichting hebben. Verlichting op stations is namelijk goed voor 15 procent van ons totale energieverbruik.

Gepubliceerd op