Video: Spoortunnel in de Maas krijgt bescherming van zevenduizend ton keien

Wat doet ProRail op de Maas? Goede vraag. Als spoorbeheerder hebben wij veel tunnels in onderhoud. Zo ook de Willemsspoortunnel in hartje Rotterdam. En die ligt op de bodem van de Maas. De tunnel is inmiddels zo’n 25 jaar oud en hij heeft daarom inmiddels onderhoud aan de buitenkant nodig.

Wat doet ProRail op de Maas? FAQ

Van een pak melk tot een forse accu

Wat doe je met de buitenkant van de tunnel in een van de drukst bevaren routes van Nederland? Een likje verf gaat niet lukken. Dat heeft ook niet zo veel nut. Niemand die ernaar kijkt immers. Wat wél nut heeft, is stenen aanbrengen op het dak van de tunnel. Geen kiezels of spoorgrind, maar grote keien, variërend in grootte van een pak melk tot een forse autoaccu.

Zevenduizend auto’s

In totaal is waterbouwer Van den Herik uit Sliedrecht deze maand drie weken bezig met de uitvoering. In die tijd voert het bedrijf per binnenvaartschip zevenduizend ton keien uit een steengroeve in België aan. Dat gewicht staat gelijk aan zo’n zevenduizend auto’s. Een speciaal werkschip met een zware kraan en drie stalen staanders (spudpalen) die op de bodem kunnen rusten, ligt ernaast. De kraan pakt de keien en stort ze op de juiste plek op het dak van de tunnel.

Bescherming tegen scheepsankers

De keien beschermen het dak van de tunnel tegen spullen die erop zouden kunnen vallen, zoals bijvoorbeeld een scheepsanker of een afgedankte Rotterdamse fiets. Daarnaast helpen ze de tunnel zoveel mogelijk stil te laten liggen. ‘Zetting’, de minimale verplaatsing, kan namelijk invloed hebben op de treinen die door de tunnel rijden.

Weer klaar voor 25 jaar

Met speciale peilapparatuur brengt Van den Herik in kaart hoe dik de laag met stenen precies is en of dat voldoende is. Als we binnenkort klaar zijn met dit werk, kunnen we er weer 25 jaar tegenaan. Een stuk grondiger dan een likje verf dus. 

Gepubliceerd op