Helpende Handjes helpen treinreizigers op stations

Samen met NS zetten collega’s van ProRail zich extra in op stations. Ze maken reizigers wegwijs en herinneren ze aan de anderhalve meter afstand. De bedoeling hiervan is om reizigers te helpen in deze bijzondere omstandigheden.
Voorbeeld van 'helpende handjes' op station Utrecht Centraal
Voorbeeld van 'helpende handjes' op station Utrecht Centraal

Comfortabel gevoel

“Reizigers voelen zich misschien wat onzeker. Daarom heten we reizigers met extra inzet van mensen welkom”, zegt Erik Diks van ProRail. “We maken reizigers extra attent op de bijzondere maatregelen, zodat veilig gebruik van trein en station goed verloopt. Reizigers reageren er vaak positief op. Zo regelen we samen dat iedereen weet waar die aan toe is. Dat geeft toch een comfortabel gevoel.”

Op meer stations

Het waarborgen van de veiligheid betekent ook dat collega’s soms de drukte moeten reguleren. “Op sommige perrons kan het voller zijn. Wij begeleiden mensen dan zodat ze de afgesproken afstand kunnen houden van anderen. Actieve crowd control dus.” Op de stations Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal, Leiden Centraal en Den Haag Centraal zijn de komende dagen Helpende Handjes te vinden. Daarna volgen er nog meer stations.

Voor de reiziger

Op de stations zijn allerlei hulpmiddelen te vinden om aan de anderhalve meter afstand te voldoen. Zo wordt reizigers geadviseerd om op het perron vijf tegels afstand van elkaar te houden, op de roltrap vier treden afstand te houden en rechts te houden in de stationshal. Daarnaast zijn de Helpende Handjes te vinden op de schermen op de stations. De medewerkers van NS en ProRail werken hier graag aan. Erik: “Wij zijn er als spoorsector voor de reiziger. Ook in deze tijd willen we alles doen aan een goede reis. Veel collega’s willen hier graag die extra stap voor zetten.”

De boodschap van de ov-sector blijft: het openbaar vervoer is geen uitje, reis alleen als dat echt niet anders kan.

Gepubliceerd op