ProRail tekent voor de CO2-maatregelen van Anders Reizen

Als het aan de coalitie Anders Reizen ligt, gaan dienstreizen van de bijna vijftig deelnemende bedrijven voortaan per trein als ze korter zijn dan zevenhonderd kilometer. Ook gaan de aangesloten bedrijven hun wagenpark verder verduurzamen. Namens ProRail zette CEO John Voppen onlangs zijn handtekening onder deze twee ambities.
Reiziger stapt in ICE-trein

Met het vliegtuig of per trein naar de Klimaattop in Madrid? Voor onze duurzaamheidsadviseur Thomas Möhring is het geen vraag, ook al gaat het hier om een fikse afstand. ProRail staat immers voor de groei van duurzame mobiliteit en staat pal achter de afspraken die Anders Reizen onlangs maakte over verdere verduurzaming van het eigen zakelijk verkeer.

CEO John Voppen van ProRail is blij met de coalitie Anders Reizen. “Het mooie is, dat we hierin kennis en ervaring kunnen delen. Samen gaan we op zoek naar innovatieve oplossingen voor de logistieke puzzels die bijvoorbeeld elektrisch rijden met zich meebrengt voor onze bedrijfsvoering. Zo bevorderen we met elkaar dat we onze ambities waar kunnen maken.”

De trein voor middellange afstanden

De deelnemende bedrijven, waaronder Shell, Philips en de meeste grote banken, hebben afgesproken dat alle zakelijke reizen onder de zevenhonderd kilometer voortaan per trein gaan in plaats van per vliegtuig. Tegelijk roept de coalitie de spoorbedrijven op om meer internationale verbindingen te realiseren en reistijden naar nieuwe bestemmingen te verkorten. Deze afspraak zou moeten leiden tot halvering van de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit in de periode tot 2030.

Eigen wagenpark verduurzamen

De coalitie heeft ook afspraken gemaakt over verduurzaming van het eigen wagenpark. De partijen streven naar een fossielvrij wagenpark in 2025. ProRail heeft circa tachtig leaseauto’s en 170 bedrijfswagens in gebruik. Het totale wagenpark van ProRail neemt circa 15 procent van onze CO2-voetafdruk voor zijn rekening. Sinds medio 2019 heeft ProRail een nieuwe leasewagenregeling, waarin leaserijders alleen nog kunnen kiezen voor elektrisch vervoer, tenzij dit door werkomstandigheden niet mogelijk is. Voor onze bedrijfswagens onderzoeken we nog hoe we elektrisch rijden het beste kunnen invoeren.

Gepubliceerd op