Zo maken we stations energieneutraal

“De trein is al één van de meest duurzame vormen van vervoer, maar ProRail kan én wil nog verder gaan,” zegt Jorien Maltha van ProRail Stations. Met zonnepanelen en het aanpakken van energieslurpers probeert ProRail toe te werken naar energieneutrale stations. Hoe doen we dat en hoe kun je daar als reiziger bij helpen? Jorien legt het uit in de video.

Hoe worden onze treinstations energieneutraal? Een uitleg over duurzaamheid op stations

Een station verbruikt veel energie

Om Nederland nu en in de toekomst bereikbaar te houden, moet er meer reizigers- en goederenvervoer komen. En dan wel op een duurzame manier. Ongeveer een derde van het totale energieverbruik van ProRail wordt verbruikt op de stations. Daarom werken we aan energieneutrale stations en kijken we hoe we ons energieverbruik daar kunnen verlagen. Hierbij moet je denken aan de verlichting, bewegwijzering, reisinformatie, omroep, camera’s, liften, roltrappen en fietsenstallingen op de vierhonderd stations in Nederland. Deze voorzieningen verbruiken energie vanaf ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht, ongeacht het aantal reizigers. 

Energieslurpers aanpakken

Door analyse van het energieverbruik kunnen we de grootste energieverbruikers aanpakken. Zo is nu op bijna de helft van alle stations de TL-verlichting vervangen voor dimbare ledverlichting. Ook zijn er besparingsmaatregelen getest bij de roltrappen op station Zwolle, die we nu landelijk willen doorvoeren. We hebben verder belangrijke stappen gezet voor het verduurzamen van de bestaande bewegwijzering.

Onze eigen zonne-energie

Naast het aanpakken van de bestaande energieslurpers, zijn we een programma gestart om onze bestaande daken te gebruiken voor het opwekken van zonne-energie. Op twaalf stations liggen inmiddels zonnepanelen op de perronkappen, traversen en fietsenstallingen. In de komende jaren willen we nog veel meer daken gebruiken om onze eigen energie op te wekken. Daarnaast zorgen we ervoor dat alles wat we nieuw bouwen zo energiezuinig mogelijk is. Bij nieuwe stations of fietsenstallingen is dit goed mogelijk. Zo wordt er nu gebouwd aan het eerste energieneutrale station van Nederland: Delft Campus. Ook gaan er binnenkort een aantal energieneutrale en zelfs energieleverende fietsenstallingen de markt op. 

Zonnige lente zorgt voor records

De afgelopen maanden waren alle stations in Nederland open voor noodzakelijke reizen. Doordat er minder reizigers gebruik maakten van de roltrappen en liften, is er een hoop energie bespaard. Het energieverbruik van ProRail op station Zwolle was hierdoor zo’n vijftien procent lager dan gebruikelijkIn de zonnige maanden van april en mei is er bovendien een record aan zonne-energie opgewekt. Zo’n 55 procent van ons energieverbruik is opgewekt met de zonnepanelen op de perronkappen. Zo werkt ProRail aan verduurzaming van stations. Jorien: “Door minder de lift en de roltrap te nemen verlagen we samen het energieverbruik. En als je dan toch de roltrap neemt, neem hem dan naar beneden. Zo besparen we energie. Dus help mee: trap omhoog, roltrap omlaag. Alle beetjes helpen!” 

Gepubliceerd op