Bustunnel station Groningen op zijn plek
Nieuws
Op station Groningen is vrijdagochtend 30 mei de bustunnel op z’n plek gereden. Dat ging als een speer en sneller dan aanvankelijk gedacht. Het inrijden van een bustunnel kan een paar uur duren. Het is een precies werk waar veel geduld bij komt kijken. In Groningen was het binnen een uur gedaan.
Soms zit het mee
Bouwmanager Gerrit Wessels legt uit dat ProRail veel ervaring heeft met het inrijden van tunnels. “We doen het vaker en soms zit het mee, soms zit het tegen. Vandaag zit het duidelijk mee.” Dat het meezat zagen de kijkers van de livestream ook. Er is veel belangstelling voor het werk op station Groningen. Op het hoogtepunt keken meer dan 700 mensen mee.
Bussen moeten even wachten
Deze tunnel is de nieuwe route naar het busstation. Het busstation verdwijnt van de Stationsweg en wordt onderdeel van het station. De bussen moeten dus onder de sporen door kunnen rijden en daar is deze tunnel voor bedoeld. Voordat de eerste bussen door de tunnel gaan rijden moet er nog heel wat gebeuren. De toerit aan de noordkant moet worden gebouwd. De tunnel moet worden afgewerkt, zo moet er een asfaltweg in en er moet verlichting worden aangebracht. Ook moet het nieuwe busstation aan de zuidkant nog afgebouwd worden.
De tunnel lijkt smal maar hij is echt tweerichtingsverkeer. Toch moeten de bussen er met een lage snelheid doorheen, want er is niet heel veel ruimte en er zitten bochten in. De verwachting is dat de gehele tunnel eind mei 2026 klaar is.
Groningen Spoorzone
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.