Dak spooronderdoorgang Rijswijk op zijn plek
Nieuws
ProRail werkte het weekend van 8 tot en met 10 mei samen met Strukton aan een grote ‘schuifoperatie’ in Rijswijk. Een betonnen kolos van 1200 ton werd met hydraulische cylinders onder het spoor geduwd. In slechts tweeënhalf uur was de klus geklaard en ligt dit dak van een nieuwe spooronderdoorgang op zijn plek.
Bekijk ook de timelapse 1200 ton beton verschuiven in een minuut
De nieuwe spooronderdoorgang in Rijswijk verbindt straks nieuwe woonwijken aan weerskanten van het spoor. Overweg ’t Haantje kunnen we dan afsluiten. Dat is veiliger, en zorgt voor een betere doorstroming.
PHS Rijswijk-Rotterdam
De onderdoorgang is een onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam. Een project om het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam aan te passen zodat er op dit traject meer treinen kunnen rijden; per richting acht intercity’s en zes sprinters. Dan hoef je niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten voorrijden.
Verderop op het traject
We werkten ook op andere plekken op het traject. Bijvoorbeeld aan de spoorbrug over de Kerstanjewetering, waar we in het weekend van 18 en 19 april twee nieuwe brugdelen succesvol hebben ingehesen [link naar liveblog]. Of bij Delft Campus. Daar hebben we funderingspalen en damwanden aan in het spoor aangebracht ter voorbereiding op een vergelijkbare inschuifoperatie van een spoordek op 20 en 21 juni. Verder hebben we een flink aantal vrachtwagens met zand gestort, als voorbelasting voor de nieuwe spoorbanen tussen Delft tunnel en Delft Campus.
Trots op onze aannemer Strukton
‘Ik ben bijzonder trots op de samenwerking met onze aannemer Strukton,’ vertelt Yuri Bazen, bouwmanager op dit project. ‘Ze hebben het werk op de verschillende locaties weer minutieus voorbereid. Dat is niet makkelijk, zeker in coronatijd, want dat brengt wel extra uitdagingen met zich mee. We volgen natuurlijk het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door het ministerie is vastgesteld, nemen de nodige maatregelen en hebben een aantal werkzaamheden uitgesteld tot de volgende buitendienststelling. Maar het is en blijft mensenwerk. Dus we passen goed op elkaar.’
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024