De handtekeningen staan voor ERTMS in Friesland

Nieuws

2 september 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

In hét zaaltje in Leeuwarden waar in 1997 voor het laatst It giet oan! werd geroepen omdat de Elfstedentocht doorging, werden op maandag 1 september de handtekeningen gezet onder de contracten voor het bouwen van ERTMS. Ook voor ERTMS, het Europese treinbeveiligingssysteem, geldt: het gaat door.

Nieuw, spannend, mooi

De krabbels werden gezet door de aannemers BAM en Strukton. BAM gaat aan de slag met ingenieursbureau Nexus Rail en Strukton met Arcadis. Alle vier de partijen kijken uit naar het werk. Voor alle vier is het nieuw, spannend en mooi, want ERTMS is de toekomst.

“ERTMS is de stap van analoog naar digitaal”, legt ProRails projectmanager Aschwin van der Lugt uit. “Dit systeem gaat de standaard worden in Europa. Met ERTMS gaan we makkelijker de grenzen over.”

Ervaring opdoen

Strukton en Arcadis gaan het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven voor hun rekening nemen en BAM en Nexus Rail pakken het baanvak Leeuwarden – Stavoren aan. Twee aannemers en twee ingenieursbureaus voor twee baanvakken is een bewuste keuze: zo krijgen verschillende partijen de kans om ervaring op te doen met ERTMS. De ervaringen die zij los van elkaar opdoen, zullen zij samen bespreken.

  • BAM heeft handtekening gezet
    Ook BAM zet handtekening: Han Berends (ProRail), Michel van den Munckhof (BAM) en Aschwin van der Lugt (ProRail)
  • Strukton heeft handtekening gezet
    Aannemer Strukton zet handtekening: Han Berends (ProRail), Erik van Blokland (Strukton) en Aschwin van der Lugt (ProRail)

De toekomst start in Friesland

De twee baanvakken zijn onderdeel van het project ERTMS Noordelijke Lijnen, dat bestaat uit in totaal zes baanvakken en de stations Groningen en Leeuwarden in de provincies Groningen en Friesland. De werkzaamheden aan de infrastructuur tussen Leeuwarden - Harlingen Haven en Leeuwarden – Stavoren starten in 2026.

Aschwin: “We hebben Friesland niet zomaar gekozen voor het ombouwen van de eerste baanvakken. We hebben geen dartpijl op een kaart gegooid en kwamen toevallig in Leeuwarden uit. Met Arriva hebben we een goede samenwerking. Bijkomend voordeel is dat we de baanvakken op deze Friese trajecten gefaseerd kunnen ombouwen.”

BAM en Strukton gaan een hoop werk verzetten in tussen Leeuwarden en Harlingen Haven en Leeuwarden en Stavoren. Ze gaan de infrastructuur aanleggen die nodig is voor ERTMS. Dus: nieuwe kabels, nieuwe assentellers en het plaatsen van bakens (balises) in het spoor.

Planning

2025 staat nog in het teken van het opstarten van de voorbereiding voor de werkzaamheden. Vanaf volgend jaar wordt ERTMS aangelegd naast het bestaande treinbeveiligingssysteem (ATB). Als ERTMS echt in dienst gaat, zullen de aannemers het oude systeem verwijderen.

ERTMS in het noorden

Het baanvak Leeuwarden - Harlingen Haven is onderdeel van de teststrategie van het programma ERTMS. Op dit baanvak wordt voor het eerst de nieuwste versie van ERTMS getest met omgebouwd spoor, omgebouwde treinen, nieuwe systemen en opgeleid personeel. Na succesvolle testen tussen Leeuwarden en Harlingen Haven wordt ERTMS ook in dienst gesteld tussen Leeuwarden en Stavoren. Daarna volgt de aanleg van ERTMS op de rest van de Noordelijke lijnen.

ERTMS Noordelijke Lijnen

Het project ERTMS Noordelijke Lijnen is een samenwerking tussen ProRail, Arriva, de Provincies Fryslân en Groningen en de Programmadirectie ERTMS.

Lees meer over ERTMS

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers