Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
De komende jaren maken we station Nunspeet klaar voor de toekomst. Op de plaats van de overweg op de Elspeterweg, bouwen we twee onderdoorgangen. Om te zorgen dat we daar straks geen last hebben van natte voeten, voert aannemer Van Hattum en Blankevoort een pompproef uit.
Zo’n onderdoorgang bouwen is een operatie van militaire precisie waar veel rekenwerk bij komt kijken. In Nunspeet doen we er nog een schepje bovenop, doordat we daar twee onderdoorgangen aanleggen. Eentje voor voetgangers en fietsers en eentje voor auto- en vrachtverkeer. Daarvoor moeten we dus letterlijk de diepte in.
Hoe ver we moeten graven, hangt van een paar dingen af. Er moet allereerst genoeg ruimte zijn voor auto’s en vrachtwagens om de onderdoorgang veilig door te kunnen, daarvoor bestaat allerlei wet- en regelgeving. Tellen we daar de dikte van het spoordek, dus de sporen, het spoordek zelf en de ondergrond, bij op, dan komen we op het diepste punt van de onderdoorgang. In het geval van de onderdoorgang voor snelverkeer is dat diepste punt op negen meter onder het spoordek. En daar komen we grondwater tegen. En dat maakt bouwen moeilijk.
Om de onderdoorgang te kunnen maken, hebben we een droge bouwkuip nodig. Daarvoor bestaan verschillende bouwmethoden. Zo kun je een bouwkuip maken met damwanden en daar met onderwaterbeton een bodem in maken, zoals bij station Groningen. Maar in Nunspeet kiezen we voor een duurzamer alternatief door tijdelijk het grondwater te verlagen.
Het grondwater verlagen gebeurt met deepwells. Een deepwell is een geboorde bron met een pomp. Deze pomp zuigt het grondwater op vanuit de bron, waarna het water een stukje verderop weer wordt teruggebracht in de grond in een retourput. Deze verlaging zorgt ervoor dat we straks droge voeten houden met het bouwen van de onderdoorgang, zonder dat de omgeving last heeft van droogte.
Om er zeker van te zijn dat dit systeem straks werkt, voert aannemer Van Hattum en Blankevoort een pompproef uit van ongeveer vier weken in de periode van woensdag 31 mei 2023 tot en met vrijdag 23 juni 2023. Op basis van deze proef stellen we de doorlatendheid van de ondergrond vast, zodat we ontdekken hoe de grond zich gedraagt en hoe we de pomp zo goed mogelijk kunnen inrichten. Met al die gegevens maakt de aannemer een bemalingsplan, samen met de gemeente Nunspeet en Waterschap Vallei en Veluwe.
Bij station Nunspeet maakt de overweg op de Elspeterweg plaats voor twee onderdoorgangen. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door. Daarmee verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid van Nunspeet, maar maken we het gebied rondom het station veiliger.
21 september 2023
7 september 2023
15 augustus 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.