Eerste werkzaamheden station Schiphol Airport klaar
Nieuws
Het eerste deel van de werkzaamheden op en rondom station Schiphol Airport is klaar. Er is hard gewerkt in de Schipholspoortunnel en aan de liften op het station. Begin oktober gaan we verder. We maken de spoorinfrastructuur weer klaar voor de komende veertig jaar.
Twee projecten
Bij station Schiphol Airport worden twee grote projecten uitgevoerd: Groot Onderhoud Schiphol (GOS) en Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Voor die eerste werkt aannemer Strukton Volker Schiphol in én buiten de schipholspoortunnel. Vanuit MKS voert BAM Infra samen met de firma Kone (leverancier van de liften en roltrappen) werkzaamheden uit. Zij verbouwen de stijg- en daalpunten op het station. Door de aanpassingen verbeteren we de reizigersdoorstroming en maken we meer ruimte op de perrons en op het bovengelegen Plaza. Beide projecten versterken elkaar.
Lees over Groot Onderhoud Schiphol Lees over Groot Onderhoud Schiphol
Lees over Multimodale Knoop Schiphol Lees over Multimodale Knoop Schiphol
Spoortunnels
De Schipholspoortunnel heeft twee tunnelbuizen. Daarin zijn in de afgelopen periode sporen en dwarsliggers vernieuwd. In de oudste tunnelbuis verwijderden we de rookabsorberende wand- en plafondplaten. Die zaten vast met lijm waarin asbestvezels zaten. Ondertussen is 6800 m2 van de tunnel schoongemaakt. Enkele wissels zijn vernieuwd en er is een proef gedaan met een nieuw prefab balken en platenspoor. Dat wordt later dit jaar verder aangelegd in de spoortunnel. Dit spoor heeft een langere levensduur, zodat er in de toekomst minder onderhoud nodig is in de Schipholtunnel.
Vanuit het project Groot Onderhoud Schiphol wordt in het vierde kwartaal de bestaande bovenleiding vervangen en plaatsen we stroomrail. We verhogen het spoor, zodat reizigers makkelijker de trein in en uit kunnen stappen.
(Rol)trappen en hellingbanen
Op het station zijn in het eerste kwartaal van 2023 alle drie de liften vernieuwd. Twee trap-roltrap-combinaties zijn vervangen door een dubbele roltrap. De hellingbanen -rolpaden- worden vervangen door trappen om de verwachte reizigersgroei op de perrons te kunnen opvangen. Het aantal reizigers groeit, de perrons staan vol en daardoor neemt de veiligheid op de perrons af. Op perron ½ wordt daarom nu al crowd control ingezet. Om de veiligheid te kunnen waarborgen, maken we ruimte op alle perrons door de rolbanen te vervangen door vaste trappen. Die nemen veel minder ruimte in.
Het aantal roltrappen wordt tegelijkertijd uitgebreid. Op de perrons worden die allemaal voorzien van nieuwe beglazing, deuren en wandafwerking voor een betere brandwerendheid. Vanaf eind september gaan we de hellingbanen vervangen door een vaste trap. Ook vervangen we een bestaande luie vaste trap door een nieuwe. De werkzaamheden aan de hellingbanen zijn februari 2024 gereed.
Planning
Normaal gesproken worden werkzaamheden zoveel mogelijk in vakantieperiodes gepland. Maar op Schiphol Airport zijn dit juist de drukste periodes van het jaar. De grootschalige vernieuwingswerkzaamheden aan de Schipholspoortunnel en het project Multimodale Knoop Schiphol worden daarom alleen in de eerste drie en laatste drie maanden van het jaar uitgevoerd. Daarmee plannen we zoveel mogelijk buiten de vakanties en blijft de luchthaven voor reizigers zo veel mogelijk bereikbaar. De werkzaamheden worden daarom rond begin oktober weer opgepakt.
We werken in 2023 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren. En dit brengt meer uitdagingen met zich mee dan ooit tevoren. Lees hoe we daarmee omgaan.
Meer nieuws
-
Dag en nacht werk in Wierden
3 oktober 2024
-
Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
30 september 2024
-
Werk aan het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
26 september 2024