Update: treinen tussen Gorinchem en Leerdam rijden weer

Nieuws

Gepubliceerd op 15 april 2021 - Laatste update: 20 april 2021 12:38 uur

Update dinsdag 20 april: De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Gorinchem en Leerdam zijn dinsdagochtend even voor 5:00 uur afgerond. We moesten in korte tijd dertienhonderd meter spoor vernieuwen. Normaal gesproken kost het plannen en uitvoeren van een dergelijke operatie twee jaar. Nu deden we dat in enkele dagen. ProRail onderzoekt hoe de problemen hebben kunnen ontstaan.

Voorgeschiedenis

ProRail heeft donderdagmiddag 15 april rond 14:00 uur het treinverkeer tussen Gorinchem en Leerdam stilgelegd. Dat deden we nadat onze inspecteur zag dat een aantal klemmen en onderdelen in het spoor niet goed waren bevestigd, of los waren gekomen.

Onderhoud

Het spoor moet in optimale conditie zijn en dat vraagt grondig en nauwkeurig onderhoud. Naast de geplande spooronderhoudsprojecten, inspecteren onze spooraannemers met vaste regelmaat de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast. Waar nodig grijpen we in, zoals vorige week donderdag, op het spoor tussen Gorinchem en Leerdam.

Dertienhonderd meter

Tijdens een inspectieronde langs het spoor ontdekte onze inspecteur over een lengte van dertienhonderd meter afwijkende waardes. Daarop nam ProRail de nodige stappen. We hebben het treinverkeer stilgelegd en zijn met onze specialisten ter plaatse gegaan om de situatie te bekijken. Vanaf 15:30 uur begonnen ProRail en de spooraannemer aan het nader schouwen van de 1,3 kilometer spoor.

Complete spoorvernieuwing

Voor herstel van het bestaande spoor zouden 7.000 bevestigingsplaatjes nodig zijn. Het gaat om verouderde modellen die we niet meer in zulke grote getalen op voorraad hebben. Het wachten op bevoorrading zou veel te lang duren. Daarom hebben we er samen met de aannemer voor gekozen het aangetaste stuk spoor volledig te vernieuwen. Dit was een flinke operatie, die dagen in beslag nam.

Archiefbeeld van een spoorvernieuwingsoperatie

Speciaal team

Een speciaal team dat bestond uit een bouwmanager van ProRail, een vakspecialist en een vertegenwoordiger van de spooraannemer heeft op vrijdag 16 april een spoedplan opgezet. In de nacht van vrijdag op zaterdag werden nieuwe spoorstaven geleverd. Dat gebeurde door een zogenoemde ‘robeltrein’: een lange trein die speciaal gebouwd is voor het vervoer van spoorstaven.

Dinsdagochtend

ProRail en de spooraannemer gingen vervolgens verder met de voorbereidende werkzaamheden. In de loop van zaterdag zal een definitief werkplan zijn opgesteld, waarna, de klus naar alle waarschijnlijkheid op zondag en maandag kon worden uitgevoerd. In de loop van het weekend werd echter bekend dat dit vanwege de beschikbaarheid van personeel en materieel uiteindelijk tot dinsdagochtend zou gaan duren.

Ombouwtrein

In de loop van het weekend ging een zogenoemde ‘ombouwtrein’ spoorstaven en dwarsliggers vervangen. Deze trein pakte de oude dwarsliggers en spoorstaven aan de voorkant op, en legde de nieuwe spoorstaven en dwarsliggers aan de achterkant weer neer.

Nieuwland

Het werk gebeurde in de buurt van het dorp Nieuwland, in de gemeente Vijfheerenlanden. Omdat we bewoners zoveel mogelijk wilden ontzien namen we maatregelen om de overlast te beperken. Toch was het werk op zekere momenten lawaaiig en moesten de werkzaamheden verlicht worden. We realiseerden ons dan ook dat de werkzaamheden inbreuk konden gaan maken op de zondagsrust en hebben bewoners hier zoveel mogelijk over geïnformeerd.

Bussen

Helaas reden er tot en met maandag geen treinen op dit traject. Reizigersvervoerder Qbuzz zette bussen in.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers