Het kwaliteitsteam van Groningen

Nieuws

Gepubliceerd op 22 april 2021

In Groningen maken we het mooiste station van Nederland toekomstbestendig én nog mooier. Het team van Koen van Velsen architecten en Strukton is achter de schermen druk bezig met het verfijnen van het ontwerp en het is tijd voor keuzes. Hoe zorgen we als projectpartners dat het de juiste keuzes zijn en we dát krijgen wat we met elkaar voor ogen hebben? Hierin speelt het Kwaliteitsteam een belangrijke rol.

Toetsen en beoordelen

Het Kwaliteitsteam van project Groningen Spoorzone bestaat uit vertegenwoordigers van de projectpartners. Het team van Strukton en Koen van Velsen architecten praat met hen tijdens de verdere uitwerking van het ontwerp over bijvoorbeeld materiaal en kleurgebruik. Het kwaliteitsteam toetst aan redelijke eisen van welstand en aan de ruimtelijke ambities die het aan het begin van het project samen met de projectpartners heeft geformuleerd.

Ook wordt het plan beoordeeld binnen het kader van de monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening, om te kijken of de monumentale waarden van het bestaande stationsgebouw, de perronkappen en het seinhuis voldoende worden gerespecteerd. Bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de bouw wordt het kwaliteitsteam gevraagd of het ontwerp aan alle kwaliteitseisen voldoet.

Het beste is voor mij nog niet goed genoeg.

Koen van Velsen architect

Kijken, beleven en voelen

In verband met corona voerde het team de afgelopen maanden digitaal overleg. Het beoordelen van materialen en kleuren is lastig via beeldscherm. Daarom kwam het team onlangs -volgens de geldende regels- bij elkaar om de keuzes van de architect te kunnen bekijken, te beleven en te voelen.

  • Een greep uit de materialen en kleuren.
    Een greep uit de materialen en kleuren.
  • Van links naar rechts: afgevaardigde Monumentencommissie Okko Kloosterman, provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit Francien van Soest, technisch manager ontwerp Strukton Mark de Vries, architect Koen van Velsen, voormalig stadsbouwmeester Niek Verdonk en adviseur Bureau Spoorbouwmeester Jos van den Hende.
    Van links naar rechts: afgevaardigde Monumentencommissie Okko Kloosterman, provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit Francien van Soest, technisch manager ontwerp Strukton Mark de Vries, architect Koen van Velsen, voormalig stadsbouwmeester Niek Verdonk en adviseur Bureau Spoorbouwmeester Jos van den Hende.
  • Voormalig stadsbouwmeester Niek Verdonk bekijkt en bevoelt de materialen goed onder toeziend oog van architect Koen van Velsen.
    Voormalig stadsbouwmeester Niek Verdonk bekijkt en bevoelt de materialen goed onder toeziend oog van architect Koen van Velsen.

Breed palet

Op locatie lag een breed palet aan materialen en kleuren voor de reizigerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perronplein, perronkappen en het busstation. Natuursteen, gekleurd beton, asfalt en kleurstalen in rood, blauw, groen en grijs. Kleuren en materialen die ervoor gaan zorgen dat er samenhang ontstaat tussen het monumentale stationsgebouw en dat wat er nieuw gebouwd wordt.

Koen legde zijn zoektocht, dilemma’s en keuzes voor aan het team. “Ik verzamel allerlei materialen in mijn tuin, kijk wat licht en weer er mee doet en wandel regelmatig naar het Rijksmuseum, waar ik dichtbij woon, op zoek naar de juiste nuances in kleuren. Ik probeer het beste te maken en het beste is voor mij nog niet goed genoeg.”

Het resultaat van een lange zoektocht naar de juiste kleur van het beton is bijna magisch.

Jos van den Hende Bureau Spoorbouwmeester

Nog niet definitief

Het kwaliteitsteam luisterde, keek, voelde en stelde kritische vragen. “Is dat wat we voor ogen hebben ook goed te onderhouden? Zorgen verschillende kleuren niet voor een kermisgevoel en is de tegel stroef genoeg?” Over het algemeen was het eindoordeel positief.

Jos van den Hende van Bureau Spoorbouwmeester: “De rijkdom van materialen is mooi en chique, en het resultaat van een lange zoektocht naar de juiste kleur van het beton is bijna magisch.” Okko Kloosterman, afgevaardigde van de Monumentencommissie: “Het zoeken naar dwarsverbanden tussen het bestaande gebouw en de nieuwbouw is goed gelukt.”

Koen en zijn team nemen de adviezen van het kwaliteitsteam mee in de verdere uitwerking van het ontwerp. Het is de tijd van het laten maken van de juiste monsters van stenen en kleuren. In de foto’s hieronder een tipje van de sluier. Definitieve keuzes van materialen en kleuren zijn dus nog niet gemaakt, daarvoor moeten we nog even geduld hebben. “We komen een stap dichterbij in het volbrengen van het ontwerp en zijn met elkaar bezig om het perfect voor elkaar te krijgen”, aldus Koen.

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers