Hoe houden we ooievaars uit de bovenleiding?

Nieuws

Gepubliceerd op 30 maart 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:37 uur

Er zijn in ons mooie kikkerlandje steeds meer prachtige ooievaars. In de lente bouwen ze hun nesten. Ooievaars zoeken daarvoor een plek hoog boven de grond. Vaak gelukkig op een nestpaal of in een boom. Langs het spoor staan bovenleidingsmasten en die vormen ook een verleidelijke plek. Maar of dat zo veilig is?

Aanrijdingen nemen toe

Helaas is de keerzijde van de toename van nesten in de spooromgeving, dat we ook steeds meer aanrijdingen met ooievaars zien. Machinisten maken daar melding van. Ook de hoogspanning op de bovenleiding is gevaarlijk voor ze. En deze nestplaatsen vormen ook een risico voor treinverkeer: als de bovenleiding beschadigd raakt, kan de trein niet rijden. Redenen om deze broedplaatsen bij het spoor weg te houden. Dat ligt gevoelig, want de nesten hebben net als hun bewoners een beschermde status. 

Ooievaars weg houden

In de afgelopen jaren probeerden we onder andere de ooievaars van het spoor weg te houden door nestpalen in de buurt van spoorportalen te plaatsen. Helaas bleken ooievaars die hint niet altijd te ‘begrijpen’. Bovendien, zo’n alternatieve nestplaats is vaak moeizaam voor elkaar te krijgen. Grond om een paal te plaatsen is vaak van derden. Daar moet ProRail dan eerst overeenstemming mee bereiken. Daarnaast is een omgevingsvergunning nodig en allerlei bijkomende onderzoeken. 

Gevaar voor elektrocutie

Een nest bij Meppel zat vlak boven een spoorwissel. Nestmateriaal viel in het wissel en veroorzaakte een storing. Het nest lag bovendien vlakbij de draagkabel van de bovenleiding. Als ze die zouden aanraken, zouden de vogels geëlektrocuteerd worden. Gelukkig waren ze nog niet aan het broeden. Het nest kwam vorige week landelijk in het nieuws. 

Dit nest bij Meppel is verwijderd: te dicht tegen de bovenleidingsdraden en direct boven een spoorwissel.
Dit nest bij Meppel is verwijderd: te dicht tegen de bovenleidingsdraden en direct boven een spoorwissel.

Groen licht om het nest weg te halen

In dit bijzondere geval kreeg ProRail onder strenge voorwaarden van de provincie Drenthe groen licht om het nest weg te halen. Helaas bouwden de vogels binnen een paar dagen het nest opnieuw in de bovenleiding op, ondanks een vlakbij gelegen nestpaal.

Vogels verjagen

Daarom mochten we nu een bijzondere methode toepassen: een aantal dagen hield Remko Bakker van W&S Fanunabeheer  bij de locatie de wacht en verjoeg steeds de vogels. Dat lijkt na een etmaal  gelukkig te werken, want ze zijn niet meer gezien. Daarmee geven we de vogels de kans een veilige plek voor hun nesteldrang te zoeken. 

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers