Hoe ontstaat een nieuw station?

Nederland telt op dit moment maar liefst 401 stations. Die variëren van kleine regionale stations tot grote OV-knooppunten waar alle vervoersoorten samenkomen. Stations zijn het visitekaartje van het spoor voor reizigers, vervoerders en de omgeving. Bert Kassies van ProRail Stationsprojecten legt uit wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een nieuw station. Kijk je mee?

Hoe ontstaat een nieuw station? - FAQ

Vernieuwing van stations

De afgelopen jaren is een aantal grote stations vernieuwd, zoals Rotterdam Centraal (2014), Den Haag Centraal (2016) en Utrecht Centraal (2017). Ook zijn er nieuwe stations bij gekomen, waaronder Utrecht Vaartsche Rijn (2016), Boskoop Snijdelwijk (2017), Waddinxveen Triangel (2018), Zwolle Stadshagen (2019) en Lansingerland-Zoetermeer (2019). Op dit moment wordt hard gewerkt aan de oplevering van het totaal vernieuwde stationsgebied Driebergen-Zeist (eind maart 2020 gereed). Het vernieuwde station Groningen is over drie jaar klaar, net als het stationsgebied Ede-Wageningen.

Klaar voor de toekomst

ProRail bouwt nieuwe stations en verbouwt bestaande stations. Zo maken we ruimte voor nog meer treinverkeer en reizigers. We werken hierbij nauw samen met betrokken overheden, NS en andere vervoerders. We houden zoveel mogelijk rekening met alle belangen. Onze nieuwe en aangepaste stations zijn duurzaam, ruim en comfortabel, en klaar voor de toekomst.

Gepubliceerd op

Hoe...?

Dit artikel is een artikel in een reeks veelgestelde vragen over stations. In deze serie laten we zien hoe ProRail ervoor zorgt dat stations, nu en in de toekomst,  knooppunten zijn van duurzame mobiliteit en leefbaarheid. Er zijn zeven artikelen. Wil je ze allemaal lezen? We zetten ze bij elkaar op deze pagina.