Driebergen-Zeist

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Fileprobleem opgelost

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het  fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.

Nieuw station

Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station moet zoveel mogelijk energieneutraal worden. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 beginnen we met bouwen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. 

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.

Nieuws

Stationsgebied Driebergen-Zeist is opgeleverd

Documenten zijn getekend
Documenten zijn getekend
Op 31 maart heeft het project Driebergen-Zeist een heugelijke mijlpaal bereikt. In een heel klein gezelschap en met voldoende afstand van elkaar vanwege de Coronacrisis, zijn door alle betrokkenen de handtekeningen gezet. Het project is daarmee door aannemer BAM opgeleverd aan opdrachtgever Prorail en overgedragen aan de diverse beheerders zoals de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist, NS en ProRail.
Gepubliceerd op

Haal uw fiets uiterlijk 13 maart op!

De nieuwe fietsenstalling op station Driebergen-Zeist
De nieuwe fietsenstalling op station Driebergen-Zeist
Het stationsgebied Driebergen-Zeist heeft een 9-daagse buitendienststelling achter de rug. In deze negen dagen is het station afgebouwd. Alle fietsen die nog buiten stonden, moesten daarom uit het stationsgebied weg. De fietsenstalling van U-Stal is sinds woensdag 19 februari gesloten. Indien uw fiets hier nog stond, kunt u deze op afspraak afhalen.
Gepubliceerd op

Metamorfose stationsgebied Driebergen-Zeist is voltooid, treinen rijden weer

Werkzaamheden op het vernieuwde station Driebergen-Zeist
Werkzaamheden op het vernieuwde station Driebergen-Zeist
Medewerkers van ProRail en aannemer BAM hebben storm en regen getrotseerd, maar het is gelukt: de werkzaamheden op station Driebergen-Zeist zijn op tijd afgerond. Op maandag 2 maart om 6.01 uur reed de eerste trein het vernieuwde station binnen.
Gepubliceerd op

Planning

  • 2013 - 2017: grondverwerving, contracteren aannemer
  • 2016 - 2017: verleggen van kabels en leidingen, inrichting werklocatie
  • 2017: start bouw
  • 2019: onderdoorgang met 2 x 1 rijstroken in gebruik
  • Eind 2020: spooruitbreiding naar vier sporen gereed, oplevering station
  • 2021: station vernieuwd en project afgerond

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Driebergen-Zeist en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact