Driebergen-Zeist

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Fileprobleem opgelost

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het  fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.

Nieuw station

Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station moet zoveel mogelijk energieneutraal worden. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 beginnen we met bouwen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. 

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.

Nieuws

Update werk en nog 2 treinvrije weekenden in 2017

tijdelijk_station_driebergen_zeist.jpg
Sinds enige weken is het tijdelijk station van Driebergen-Zeist in gebruik. In het weekend van 30 september is met meer dan 200 mensen hard gewerkt aan met name het inhijsen van de tijdelijke loopbrug over de sporen, het slopen van het oude stationsgebouw en het aanbrengen van funderingspalen. Daarnaast is in dat weekend gewerkt aan de afbouw van het tijdelijk stationsgebouw met wachtruimte, toilet en kiosk en aan de afsluiting van de oude voetgangerstunnel.

Aanmelden nieuwsbrief

Planning

  • 2013 - 2017: grondverwerving, contracteren aannemer
  • 2016 - 2017: verleggen van kabels en leidingen, inrichting werklocatie
  • 2017: start bouw
  • 2019: onderdoorgang met 2 x 1 rijstroken in gebruik
  • Eind 2020: spooruitbreiding naar vier sporen gereed, oplevering station
  • 2021: station vernieuwd en project afgerond

Contact