Driebergen-Zeist

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Fileprobleem opgelost

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het  fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.

Nieuw station

Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station moet zoveel mogelijk energieneutraal worden. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 beginnen we met bouwen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. 

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.

Nieuws

Foto's: Vannacht enorme schuifoperatie in Driebergen-Zeist

Het spoordek ligt klaar om in beweging te komen
Het spoordek ligt klaar om in beweging te komen
In de nacht van zondag 12 op maandag 13 augustus schuiven BAM en ProRail een nieuw spoordek op zijn plaats bij station Driebergen-Zeist. Het spoordek weegt 3300 ton, is 140 meter lang en wordt over een afstand van 170 meter langzaam richting station geschoven. Maandagochtend ligt het gevaarte op zijn plek. Er wordt hard doorgewerkt in het stationsgebied, zoals goed te zien is op de foto's.
Gepubliceerd op

Vrijdag laatste auto over overweg Driebergen-Zeist

De overweg in Driebergen-Zeist wordt vrijdagavond 10 augustus gesloten
De overweg in Driebergen-Zeist wordt vrijdagavond 10 augustus gesloten
ProRail en BAM werken de komende weken keihard aan de spoor- en stationsvernieuwing in Driebergen-Zeist. Vrijdagavond 10 augustus gaat de laatste auto over de drukke overweg naast het station. De overweg in de Hoofdstraat wordt dan definitief gesloten. Het einde van een tijdperk en daarmee een historisch moment voor Driebergen-Zeist.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Planning

  • 2013 - 2017: grondverwerving, contracteren aannemer
  • 2016 - 2017: verleggen van kabels en leidingen, inrichting werklocatie
  • 2017: start bouw
  • 2019: onderdoorgang met 2 x 1 rijstroken in gebruik
  • Eind 2020: spooruitbreiding naar vier sporen gereed, oplevering station
  • 2021: station vernieuwd en project afgerond

Contact