Driebergen-Zeist

Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.

Fileprobleem opgelost

De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het  fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.

Nieuw station

Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen

In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor

Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam

Het nieuwe station moet zoveel mogelijk energieneutraal worden. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In 2017 beginnen we met bouwen, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd. 

BAM bouwt het stationsgebied in opdracht van ProRail. Op de projectwebsite www.stationdriebergenzeist.nl leest u meer over de actuele werkzaamheden en de planning.

Nieuws

Nieuwe fietsbrug bij station Driebergen-Zeist wordt mooie parkbrug

Steensoort kiezen voor de fietsbrug
Steensoort kiezen voor de fietsbrug
De bouw van de nieuwe fietsbrug gaat deze zomer van start. Dat gebeurt niet in het stationsgebied van Driebergen-Zeist, maar in Udenhout. In de enorme hal van de firma Van den Bersselaar wordt de fietsbrug van ongeveer 30 meter lang voorgebouwd. Het projectteam heeft deze week een steensoort uitgezocht voor de wegverharding.
Gepubliceerd op

Totale make-over monumentale perronkap Driebergen-Zeist

Onderdeel perronkap wordt verwijderd
Onderdeel perronkap wordt verwijderd
Het nieuwe stationsgebied van Driebergen-Zeist is in 2020 volledig getransformeerd, maar enkele oude onderdelen komen in hun ‘oorspronkelijke’ staat terug in de eindsituatie. Zoals de monumentale perronkap. Vorige zomer werd hij tijdens de zestiendaagse buitendienststelling in augustus verwijderd en gedemonteerd. Daarna ging de kap op transport naar een smederij in Vorden voor een ingrijpende restauratie. Begin april dit jaar bracht het projectteam van Driebergen-Zeist een bezoek aan de smederij en bekeek de voortgang.
Gepubliceerd op

Planning

  • 2013 - 2017: grondverwerving, contracteren aannemer
  • 2016 - 2017: verleggen van kabels en leidingen, inrichting werklocatie
  • 2017: start bouw
  • 2019: onderdoorgang met 2 x 1 rijstroken in gebruik
  • Eind 2020: spooruitbreiding naar vier sporen gereed, oplevering station
  • 2021: station vernieuwd en project afgerond

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Driebergen-Zeist en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact

Heeft u een vraag? Via www.mjpgspoor.nl kunt u uw vraag over het MJPG stellen.