Station Driebergen-Zeist geprezen om behoud historische perronkap

Nieuws

Gepubliceerd op 16 mei 2022

Een modern en duurzaam station waar de geschiedenis beleefd kan worden: dat is station Driebergen-Zeist in een notendop. Bij de verbouwing van het station werd de historische perronkap behouden. Daarvoor ontving het project op vrijdag 13 mei de Waarderingsprijs Erfgoed uit handen van Vereniging Geheugen van Zeist en de Stichting Driebergen-Rijsenburg Vroeger en Nu.

Waarderingsprijs

De jury complimenteerde de initiatiefnemers en uitvoerders met het bereikte resultaat en sprak haar waardering uit voor het initiatief om de perronkap te behouden en in ere te herstellen. “De kap is op historisch verantwoorde wijze opgenomen in de nieuwbouw. Hij is op traditionele wijze gerestaureerd en past naadloos in het ontwerp van het station. Een prachtig voorbeeld van hoe oud en nieuw elkaar kunnen versterken,” aldus Ria Efdee, voorzitter van de jury.

Regiodirecteur Harro Homan van ProRail onthulde de prijs, die in de vorm van een plaquette op een pilaar van de perronkap prijkt. “Het behoud van de kap ging niet zonder slag of stoot. Er zijn een aantal momenten in het project geweest waarop hij had kunnen sneuvelen”, vertelt Homan. ,,Toch hebben we ons ervoor ingezet om hem te behouden. De reiziger heeft er nu, naast een station dat van alle gemakken is voorzien, ook een stukje geschiedenis bij. En dat is ontzettend waardevol.”

  • Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, spreekt bij de onthulling van de plaquette
    Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, spreekt bij de onthulling van de plaquette
  • De plaquette is gemonteerd aan de historische perronkap
    De plaquette is gemonteerd aan de historische perronkap
  • De genodigden onder de historische perronkap
    De genodigden onder de historische perronkap

Veilig

Na drie jaar bouwen was het nieuwe station Driebergen-Zeist op 31 maart 2020 gereed. In de nieuwe situatie loopt de hoofdstraat onder de sporen door. Dat betekent geen lange files meer voor de overweg en niet langer onveilige situaties waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Ook de veiligheid op de perrons is verbeterd. De intercity’s rijden over de buitenste sporen zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden is één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. Fietsers hebben hun eigen fietsroute onder het station door en kunnen hun fiets veilig en droog parkeren in de fietsenstalling onder het station.

Landgoedstation

Bij de bouw van het nieuwe station kwam heel wat kijken. Benieuwd hoe het in zijn werk is gegaan? Bekijk dan de projectpagina. Daar staat ook de documentaire ‘Samen bouwen aan een landgoedstation’.

Lees meer

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers