John Voppen: “Het is tijd voor een Europese dienstregeling op het spoor"

Op initiatief van huidig EU-voorzitter Duitsland, vond maandagmiddag 21 september een ministeriële spoorconferentie plaats. Deze vond wegens corona dit jaar digitaal plaats. De Europese ministers van Transport waren aanwezig, aangevuld met een paar sectorpartijen per land. Namens Nederland nam staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) deel.
Spoorgoederenvervoer

Impuls aan Europese spoor

CEO John Voppen van ProRail heeft in de delegatie van de staatssecretaris deelgenomen, net als zijn collega’s van NS en Havenbedrijf Rotterdam. Op de agenda stonden de impact van de coronacrisis, het initiatief om passagierscorridors op het spoor te introduceren en ‘The Berlin Declaration on Rail Freight’. Nederland heeft zijn steun uitgesproken voor de Berlin Declaration, die voortborduurt op de Verklaring van Rotterdam in 2016. Waar de Europese Rail Freight Corridors als inspiratiebron voor personenvervoer fungeren, geeft de Berlin Declaratie een politieke impuls aan het Europese Spoor als meest milieuvriendelijke manier om goederen te vervoeren.

Europese Dienstregeling voor vrachtvervoer

Een belangrijk standpunt van ProRail is het ontwikkelen van een pilot voor een Europese Dienstregeling voor vrachtvervoer per spoor en de oprichting van een virtuele Europese Verkeersleiding. John Voppen heeft de staatssecretaris de ondersteuning van ProRail geboden voor het concreet vormgeven hiervan.

Met de trein naar Londen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven sprak over het reizigersvervoer. Ze wil het spoor meer concurrerend maken ten opzichte van andere vormen van vervoer. Zo wordt de treinreis tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 een half uur korter en snoepten we dit jaar al een uur reistijd af van de spoorverbinding Amsterdam – Londen. Hierdoor ben je met de trein even snel in de Engelse hoofdstad als met het vliegtuig.

 

Gepubliceerd op