Kampen koploper op tijd rijden

De treinen kwamen in de eerste helft van 2019 vaker op tijd aan. Kampen is de onbetwiste koploper. Nagenoeg alle treinen, namelijk 99% kwam op tijd in Kampen aan. Ook in Sneek (98,8%), Nieuwenschans (98,6%) en Alphen aan de Rijn (98,4%) reden de treinen nagenoeg altijd op tijd het station binnen. In het eerste helft van dit jaar kwam 92,4 procent van alle treinen op tijd op het station aan. Vorig jaar was dat 91,4%.
Elektrificatie treinen over Kamperlijn
Elektrificatie treinen over spoor Zwolle-Kampen

 Hier vind je de lijst met alle meetpunten en prestaties van de afgelopen zes maanden.

Kleine vertraging

Een trein is op tijd als hij binnen drie minuten of minder van de tijd zoals aangegeven in de reisplanner aankomt. Vijf procent van alle treinen loopt onderweg vertraging op. Als een trein vertraging heeft is het in 9 van de 10 gevallen een vertraging van maximaal vijf minuten.

Punctualiteit berekenen

Om de punctualiteit te berekenen kijken we elke dag naar de aankomsten op meer dan zestig representatieve Nederlandse stations: vielen die aankomsten binnen de 3-minutennorm of niet? Het gaat dan alleen om aankomsten van reizigerstreinen op spoorlijnen die ProRail beheert.

Punctualiteit per dag en per jaar

ProRail berekent voor elke dag de punctualiteitsscore, 365 dagen per jaar. Dat cijfer zetten we direct de volgende dag op onze website. Met die dagcijfers berekenen we ook de gemiddelde punctualiteit van de laatste 364 dagen. Dat doen we dagelijks, zo houden we onze prestaties in de loop van de tijd nauwlettend in de gaten. Ook de gemiddelde punctualiteit staat op onze website en wordt iedere dag geactualiseerd.

Punctualiteit voor ProRail: alleen aankomsten tellen mee

Treinpunctualiteit gaat voor ProRail altijd over aankomsten. Treinen die uitvallen tellen niet mee. Als een trein stopt op meerdere stations waar de punctualiteit wordt gemeten, dan tellen al die aankomsten mee voor de punctualiteit. Een trein die veel te laat is, wordt wel eens opgeheven. Dit om nog meer vertraging op de rest van het traject te voorkomen (domino-effect). Uiteraard vervelend voor de reizigers in de uitgevallen trein. Maar wel prettig voor veel andere reizigers: zij lopen geen vertraging op en halen hun overstap. Omdat een opgeheven trein vervolgens geen nieuwe aankomsten meer heeft, telt die trein vanaf dat moment niet meer mee in de punctualiteit. Natuurlijk komt die opheffing wel terug in een ander cijfer: de uitval.

Transparant

Via het dashboard laten we zien dat we werken aan verbetering van onze prestaties. We zijn transparant en vinden het belangrijk dat iedereen kan volgen wat we doen. We vragen belangrijke stakeholders wat ze vinden van de vernieuwing. Aan de hand van hun reacties verbeteren we het dashboard en voegen we eventueel meer informatie toe. Je vindt het dashboard hier.

Wat is er te zien?

Er zijn zes thema’s: reizigersvervoer, goederenvervoer, hinder, veiligheid, duurzaamheid en kerncijfers. Het dashboard toont de recentste cijfers van ProRail over de prestaties op het spoor.
We geven de laatst beschikbare dagcijfers, de prestaties van dit kalenderjaar tot nu toe en het jaarcijfer van vorig jaar. Ook zie je wat er de afgelopen maanden op het spoor gebeurd is, en de cijfers over het vorige jaar. De scores worden na afloop van elke dag bijgewerkt. De veiligheidscijfers zijn van de afgelopen 30 dagen. De kerncijfers zijn statisch, omdat ze nu eenmaal niet dagelijks veranderen, behalve de cijfers over trein- en tonkilometers.

Minder grotere verstoringen 

Het aantal grote(re) storingen is in 2019 in vergelijking met de eerste zes maanden van vorig jaar met meer dan 25 procent afgenomen. De tijd die we nodig hebben om een verstoring op te lossen is ook met een kwartier gedaald. Bovendien reden de treinen nog vaker op tijd.

 

 

Gepubliceerd op