ProRail dient kapaanvraag in bij gemeente Vught

Nieuws

31 maart 2022

ProRail is bezig met de voorbereidingen van het project PHS Den Bosch-Vught. In het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel is opgenomen dat er 600 bomen en 2.6 hectare gesloten beplanting verwijderd worden in Vught. ProRail dient hiervoor eind maart de kapvergunning in.

Aanpassingen spoor

Tussen Den Bosch en Vught passen we het spoor aan om in de toekomst meer treinverkeer mogelijk te maken. Hiervoor komt er een vierde spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught Noord en leggen we in Vught de twee sporen richting Eindhoven verdiept aan.

Om mogelijke geluids- en trillingshinder tegen te gaan, plaatsen we op diverse plekken geluidschermen langs het spoor of een trillingswerende wand in de grond. Momenteel bevindt het project zich in de voorbereidingsfase voor de bouw.

Planning

De kap van de bomen start volgens de huidige planning na de zomer van 2023. Het project zal in 2030 afgerond worden met de herinrichting van het projectgebied. De verdiepte ligging van de sporen in Vught geeft uiteindelijk een grote verbetering voor de veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid in Vught.

Compenseren

De bouw van de verdiepte ligging en de onderdoorgangen Loonsebaan en Wolfskamerweg vragen ruimte. Het is dan ook onvermijdelijk dat er bomen verdwijnen op de plek waar ze nu staan. Maar we zorgen voor compensatie: voor elke gekapte boom komt een nieuwe terug en we zorgen voor een goede landschappelijke en ecologische inpassing als de bouw klaar is.

Bomen kunnen niet altijd op dezelfde plek worden teruggeplaatst. Dat maakt de verdieping van het spoor niet overal mogelijk. Er wordt daarom ook gekeken naar locaties daaromheen, waar nu geen bomen staan. Natuurlijk gaan we zorgvuldig te werk bij de vergunningaanvraag. Bij elke boom wordt opnieuw bekeken of de kap werkelijk noodzakelijk is.

Herinrichting

Is de verdiepte ligging van het spoor voltooid, dan zorgt de gemeente Vught voor de herinrichting van de omgeving. De gemeente stelt hiervoor het landschapsplan op en het groencompensatieplan. Deze plannen maakt de gemeente samen met andere partijen en de inwoners die op dat moment nabij het spoor wonen; het wordt immers hun woonomgeving en we willen gebruik maken van de expertise die in Vught beschikbaar is.

Dit gebeurt vlak voordat het bouwproces wordt afgerond in 2028. Dan is ook  zichtbaar welke kansen en mogelijkheden er zijn in de openbare ruimte. De kosten voor de landschappelijke inrichting en de groencompensatie zijn onderdeel van de projectkosten.

Groene uitstraling

De bomen in Vught geven het dorp haar kenmerkende mooie, groene uitstraling. We willen dan ook zoveel mogelijk bomen behouden. Dat is steeds het uitgangspunt geweest in het Tracébesluit en bij de aanvraag van de kapvergunning.

De kapaanvraag worden eind maart ingediend en in procedure gebracht. Er is gelegenheid voor zienswijzen en beroep. Via de gebruikelijke kanalen wordt u hierover geïnformeerd. Vanzelfsprekend wordt pas gebruik gemaakt van de kapvergunningen als de uitspraak van de Raad van State op het Tracébesluit dat mogelijk maakt.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers